Rödsprit jmf spisbränsle

Noterar spisbränsle är billigare än rödsprit på biltema. Gissar det beror på etanolhalten men vad innhåller det mer än etanol? Någon som har känsla för om det funkar som rödsprit. Brukar ha en liten trangia flaska i bilen som renhöring och bränsle.

Skillnad på renhetsgrad gissar jag.
Spisbränslet på Biltema: "100 % förnyelsebar råvara (ca 80 % etanol)".
Spritbränslet jag använder till spritkök verkar innehålla 10 % metanol, 90 % etanol.
Biltemas rödsprit verkar också vara metanol och etanol i någon proportion.

Skillnad på spisbränsle och spritbränsle tydligen, och prisskillnad på 10kr/liter i 1l-flaska kanske inte är hela världen.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Tanken är att få gula lågor så min spekulation är 20 % vatten för det står inget på säkerhetsdatabladet om mer än etanol. Får man gula lågor av vatten i spriten. Vanligt är att blanda vatten i träd för få mindre sot och hur det funkar vet jag inte.

Jag brukar använda Tenol som bränsle för spritkök: https://www.kemetyl.se/produkter/branslen/t-tenol/

Säkerhetsdatabladet på Biltemas spisbränsle indikerar att det blir lite grann vad det blir när de blandar ihop det (rättare sagt köper in det). Jag skulle inte vara förvånad om det innehåller en del vatten och därmed lägre energiinnehåll. Om det sedan spelar någon roll är en annan sak.

Gula lågor innebär bl a sot. Kan förstå om man vill ha gula lågor på en enkel fotogenlykta men varför vill du ha gula lågor vid spritförbränning? Blå lågor är varmare och indikerar fullständig förbränning och mindre risk för höga halter kolmonooxid.

Thure

Gula lågor innebär bl a sot. Kan förstå om man vill ha gula lågor på en enkel fotogenlykta men varför vill du ha gula lågor vid spritförbränning? Blå lågor är varmare och indikerar fullständig förbränning och mindre risk för höga halter kolmonooxid.

Thure
och gula lågor ger mer sot att diska bort från kastrullens utsida. Undviker jag gärna!
Kör därför hellre gas under varmsäsong eller alkylatbensin i köken numera.

/Patrik

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!

Thure
Den är framtagen för dekoration därav vill man ha gula lågor.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.