Röding, kröding eller splejk?

Fick denna firre i Ikesjaure, Arjeplogsfjällen, under julis vandring:

cpic410f71a6c4173.jpg

Men är det en röding? Jag vet att för ett antal år sedan planterades kanadaröding ut i Ikesjaure, och hybriden med den befintliga rödingen blev "kröding" (eller splejk?), vilken i sin tur kan få fertil avkomma. Finns kröding kvar i Ikesjaure?

Silverblank, endast med lite stänk av rött på buken, stridbar, snabb, som en torped i vattnet. Köttet var härligt rött och god var den med potatismos:) Vore kul att veta om det var en röding.

Raskesven

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker ser mer ut som avkomman av ovan nämda arter, stjärtfenan är väl inte V-formad på röding.Kanske är det jag som ser konstigt!

Du har fångat en mört Raskesven! ;)

Nä, jag vet inte riktigt vad det är. Tycker inte det ser ut som en röding, stjärtfenan är för V-formad. Testa lägg ut bilden på edge, där kanske nån vet vad det är.

dave1; sa:
Du har fångat en mört Raskesven! ;)

Nä, jag vet inte riktigt vad det är. Tycker inte det ser ut som en röding, stjärtfenan är för V-formad. Testa lägg ut bilden på edge, där kanske nån vet vad det är.
Det vore nog tusan en större sensation än kröding:)

Har lagt ut en fråga på edge nu. Får se vad som sägs.

Raskesven

På edge lutar de åt röding, sannolikt storröding. Jag har skrivit till Fiskeriverket, och en expert på området för klart besked. Storröding låter trevligt:)

Raskesven

Detta var något helt nytt för mig !
Hoppas att du kommer med en liten rapport när du får några svar från experterna !!

Splejk

Röding förekommer i tre hybridformer.

Kröding: korsning mellan kanadaröding och fjällröding.
Bröding: korsning mellan bäckröding och fjällröding.
Splejk: korsning mellan kanadaröding och bäckröding.

Enligt Gunnar Westrin, http://www.westrin.se , är min firre en Splejk. Ikesjaure är tydligen känd för just sina splejkar.

Splejk förekommer här och där, ibland som självreproducerande, ibland planteras den in. Här finns lite mer att läsa:

http://www.umea-it.se/vasterbotten/umea/nydalasjon.html

http://www.pitealv.se/web/fiske_fiskar.htm

Raskesven

Nu kunde jag tyvärr inte se bilden här på Utsidan. Men om det är samma bild jag såg på edge, där en silverfärgad fisk med v-formad stjärtfena ligger på en sten, så skulle jag säga att det var fasligt likt en vanlig sik.

Mikael Sandberg; sa:
Nu kunde jag tyvärr inte se bilden här på Utsidan. Men om det är samma bild jag såg på edge, där en silverfärgad fisk med v-formad stjärtfena ligger på en sten, så skulle jag säga att det var fasligt likt en vanlig sik.
Hmmm, sik tror jag inte att det är, men jag lägger ut bilden igen:

cpic41c7fe224db1f.jpg

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips