Ritsem-Kebnekaise

Hej på er!

Jag undrar om någon har några erfarenheter av att ta sig mellan Ritsem och Kebnekaise?
Om jag fattat det rätt kan man hyra cykel i Ritsem och lämna i Sitasjaure? Den sträckan är inte så charmig? Har för mig att jag läst om bilväg, kraftledningar och led uppkörd av fyrhjulingar där?

Något speciellt att tänka på sträckan Sitasjaure-Hukejaure?

Nästa fundering är Hukejaure-Kungsleden, hur är det där? Det finns en alternativ sträckning som går söder om den vanliga, något att säga om den?

Sedan är tanken att ta sig in i Singivagge och Durlings led upp till sydtoppen och sedan ner till Keb station men den biten tror jag mig ha hygglig koll på. Bara att hoppas på fortsatt snösmältning innan man kommer så långt.

/Samuel

Jag gjorde detta ifjol, fast åt andra hållet. Se här. Vet inte om Ritsem har kvar cykelservicen; enklast är antagligen att ringa och fråga. Neasketvággi är för övrigt en väldigt trivsam dal.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om jag inte missminner mig så är det rätt stenigt (klippblock att hoppa mellan) runt Hukejaure och på sina ställen efter vadet i Chucavággi så bär inte för tungt. Det är heller inte på långa vägar lika upptrampat som Kungsleden och förhoppningsvis möter du inte mer än ett par människor per dygn.

Vadet i Chucavággi kan för övrigt vara bra att ta nedströms för att slippa strömfåran och om du tänker vandra från Ritsem till Sitasjaure bör du undvika att tälta vid renvaktarstugan öster om punkt 664 - det är ett riktigt mygghål...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips