Rita egna sympoler (Garmin)

Har letat på Garmins alla sidor, tror jag, men hittar inte specar för Waypointsymboler. Verkar vara 16x16 pixel som gäller om de skall skickas till GPS'en. Gjorde först några i 32x32 och de visas snällt i MapSource men gick inte att ladda upp med xImage, först när jag drog ner upplösningen till 16x16. Inte testat med mer än 256 färger men 16 bör räcka på så liten yta.

Inte hittat någon som delat med sig av egna symboler, ännu. Tips? Dumt om jag skapar en massa egna om det redan finns tillgängligt. Svamp, KRAV-märke, grind, vindskydd, kaffemugg, olika fornminnestyper m.fl har jag behov av. Gillar inte att täcka kartbilder med förklarande text, symbolen bör säga det mesta.
 
Tack för tipset. Kom en bit på väg. Börjat skapa egna symboler nu vilka kan ses / hämtas från min hemsida. Återstår bara att skaffa lite fakta och göra flera och bättre än de jag nu har.
 
Med xImage ...

... har jag gjort en del symboler bl.a. ställen för kantarell och trattkantarell och sjömärken (prickar). Vidare har jag hastighetsskyltar som jag plankat från en norsk sajt (och färgat om, för Norge har tydligen vitt i st.f. gult på sina skyltar) för att ev. användas i anslutning till fartkameror. Jag har en del andra symboler i en annan dator. Du får alltså snart två mejl med bilagor. Bmp-filerna heter av okänd anledning Waypoint Symbol ibland, Waypointsymbol ibland. Möjligen har det med version eller språk att göra. xImage tycker inte om att man tar fel namn.
 
Jag hittar inte ...

... någon epostadress till dig och vet inte hur jag kan nå dig via din hemsida. Hör av dig via Utsidans epostsystem.
 
Det vore kul om man kunde få tillgång till symboler som användare skapat. Finns det ingen stans där de kunde läggas upp? Map-authors är kanske inte det lämpligaste?
 
Någon som kan förklara hru jag gör egna symboler?

Jag har gjort några i BMP-format som har storleken 16px x 16px. När jag skall ladda dem till GPS:en får jag ett meddelande att det inte går.

Jag har en Garmin 60C
 
Jag har sedan i augusti tänkt göra symboler för olika väder.

Idén uppstod under vandrig i jämtlandsfjällen då vädret växlade och jag blev sugen på att dokumentera plats och tid då vädret slog om för att senare kunna se hur stor del av vandringen som företogs i regn.. :)

Tyvärr är jag inte riktigt den företagsamma typen, eller snarare är det väl så att detta projekt ligger en bit ner på prioriteringslistan..
 
Lyfter gammal tråd

Hej!

Jag har börjat skissa på lite egna symboler till min Oregon 450. Har hittat instruktioner på denna sida: http://garminoregon.wikispaces.com/Custom+Symbols
Har laddat ner programmet IcoFX som är kanonsmidigt att rita i men jag lyckas inte spara bilderna i ett format som GPS:en vill läsa.
Jag har även ritat en del symboler i Paint som funkar i GPS:en men här kan jag inte få fram en transparent färg...

Någon som vet vad jag gör för fel?

Mvh
Matte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
kanotisten Rita med GPS.... Navigering 6
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
chribba rita i mapsource Navigering 3
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
guloxe Rita i karta och föra över till explorist xl Navigering 4
perdans Rita egen karta med GPS ? Navigering 22
vilseiskogen Rita på friluftskartan? Navigering 8
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
hoxel Göra egna kartor (GARMIN) Navigering 14
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
tomassan Göra egna kartor Navigering 17
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Roni egna kartor i pda Navigering 20
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.