Göra egna kartor (GARMIN)

Hej!

Har med intresse läst vad som skrivits på forumet om att tillverka sina egna kartor till för att sedan för aöver till POS (Garmin). De flesta trådar handlar dock om att verkligen rita av kartor och föra in dom i vektoriserad form.

Min fråga är dock om det går att använda och överföra icke-vektoriserade kartor? Min mycket amatörmässiga arbetshypotes ser ut som fäljande...

1- Klippa ihop lämpligt stora kartblad utgående från mindre digitala kartor exempelvis från nätet. Alternativt kunde man utgå från scannade kartor.

2- Konvertera dessa samansatta kartor till Garmin GPS-format så de kan överföras.

Eftersom jag aldrig gjort liknande vet jag inte i vilket skede kartan bör förses med koordinatsystem så GPSen hittar rätt me detta bör ju naturligtvis göras, antingen i datorn eller i GPSen.

Det negativa med ickevektoriserade kartor är väl främst storleken, men med de nya modellerna med minneskort borde ju inte detta störa.

Skulle uppskatta om någon med erfarenhet ville kommentera detta och antingen uppmuntra med goda råd eller såga mina planer om det inte är möjligt utan att vara proffs.
 
Vad jag vet ...

... kan Garmins GPS-er bara visa kartbilder som är i det speciella format som utforskats och beskrivits av cGPSmapper. Varje punkt (vare sig den är ett punktformigt föremål eller punkt i en linje eller polygon) måste ha position i ett känt koordinatsystem. Det kallas för att den är georefererad. Det finns program som kan omvandla en bild till vektorer, t.ex. Wintopo, som också kan georeferera i Pro-versionen. Jag har testat friversionen och tyckte att den inte gav rätt upplösning av linjerna, men det beror förstås på underlaget.

Friversionen ger i och för sig "georeferenser" från 0,0 och uppåt efter hur många pixlar grundbilden har. Tänkbart är att det att gå att konstruera ett eget "User grid" som man kan lägga in i GPS-en. Men då skall man kanske vara lantmätare.

Annars måste man vektorisera för hand i t.ex. Mapedit, Ozi eller Trackmaker och det gör man inte på en kafferast, tyvärr.
 
Mapwel

Jag tittade på hjälpfilen som hittas på Mapwels hemsida och ögnade igenom Yahooforumet. Mapwel ger ingen annan principlösning än de nämnda Mapedit m.fl., nämligen att man scannar och kalibrerar en bild och sedan för hand ritar kartbilden på datorskärmen. Jo, en genväg är att använda waypoints och färdspår som man har samlat in med GPS. Att göra en (gärna transparent) karta med cykelstigar eller skidspår i ett område är förhållandevis enkelt. När man åkt igenom hela området har man ju varje brytpunkt koordinatbestämd med förhoppningsvis godtagbar noggrannhet.
 
I mitt första inlägg ...

... skrev jag att Garmins GPS-er bara kan visa kartbilder som är i det speciella format som utforskats och beskrivits av cGPSmapper. Rättare är nog "det speciella format som har uppfunnits och utvecklats av Garmin" och som cGPSmapper (och andra efter honom) genomskådat för att använda till att göra kartor över områden som Garmin med medparter inte anser det lönt att kartera.

Det är ju inte särskilt troligt att en dator (t.ex. en GPS-mottagare) med en speciell programvara som uppdateras då och då för att utföra vissa funktioner med indata i vissa filer, skulle kunna användas för att göra liknande saker med på helt annat sätt konstruerade filer.

Vi får nog hålla oss till rader (i mp-filer) av denna typ:

[RGN40]
Type=0x6
Label=LILLVÄGEN
Data0=(62.64155,11.99771),(62.64112,11.99394),(62.64112,11.99347)
[END-RGN40]
 
Det klarnar så småningom...

Tack för de goda svaren!
Blev först lite nedstämd, men har nu repat mig och återfått modet. Jag har rentav fått lite nyvunnet mod och insett att man kan ta det som ett roligt projekt och samtidigt bli lite närmare vän med sin GPS. Principiellt är jag nämligen lite negativt inställd till GPS-användning och föredragit riktiga kartor, men gör man kartan själv blir det ju definitivt mer jordnära. Och kan definitivt inte ses som en latemans-pryl.

Har laddat ned lite program som nämns och mapwel verkar ju vara ett mycket trevligt och förståeligt program. Testade även wintopo men det gav inte på långa vägar önskat resultat. Detta beror säkerligen då utgångsmaterialet är mycket detaljerat och således skapar fruktansvärda mängder linjer osv i vektoriserat format.

Där är ju mapwel mycket bättre då man väljer vilka detaljer man vill ha med och vilka man anser vara onödiga.
 
Re: Vad jag vet ...

Memme; sa:
... Annars måste man vektorisera för hand i t.ex. Mapedit, Ozi eller Trackmaker och det gör man inte på en kafferast, tyvärr.

Som jag skrev i förra meddelandet har jag alltså provkört mapwel lite grand. Hur är det med dom andra vektoriseringsprogrammen då (Ozi och trackmaker)? Är dom typ likvärdiga med mapwel eller är det något väsentligt som skiljer på dessa dessa för en nybörjare med rätt höga mål?

Är enda sättet att sedan få in kartan i gps-en att registrera för 75 dollar eller?
 
Det är nog enda sättet. Jag har också provat Mapwel. Jag gillade det, för det använder samma principiella arbetssätt som OCAD, som vi orienterare använder för att rita våra kartor med.

Program som OziExplorer tycker jag fungerar bra, när man vill se inlagda waypoints på en redan färdig inscannad karta, inte för att göra själva kartan.

Anders
 
75 dollar ...

... kan vara ett fyndpris eller en onödig utgift. Jag har testat gratisversionerna av Oziexplorer och Trackmaker och de har fungerat bra för mina måttliga behov.

Vad Anders hänvisar till i jämförelsen med Ocad gissar jag är ritningen av kurvlinjer (s.k. Bézier-kurvor) som verkligen blir "rundade". Man använder på ett lite svårbeskrivbart sätt tangentlinjer för att skapa och justera kurvorna. Det är ovant i början men resultatet blir snart bra. Om kartan skall tryckas är detta den enda rimliga metoden. Och är man van vid Ocad är det ju en klar fördel att rita så.

Men - när kartan skall GPS-anpassas följer dessa mjuka kurvor inte med, utan kurvan bryts ner till räta linjer (eller rättare brytpunkter - se sidan 46 i Mapwels manual om Precision/Data Size). Man måste förmodligen testa på stora och små kurvor och olika typer av linjer (och ytor) för att klara ut om detta ger ett bättre resultat än den intuitiva klickningen för hand längs bakgrundsbildens linjer i t.ex. Mapedit. (För hand klickar man ju "lite utanför" en cirkelbåge för att få dellinjerna så nära kurvlinjen som möjligt. Och klickar med kortare mellanrum när radien är liten.)
 
Re: Re: Vad jag vet ...

hoxel; sa:
Memme; sa:
... Annars måste man vektorisera för hand i t.ex. Mapedit, Ozi eller Trackmaker och det gör man inte på en kafferast, tyvärr.

Som jag skrev i förra meddelandet har jag alltså provkört mapwel lite grand. Hur är det med dom andra vektoriseringsprogrammen då (Ozi och trackmaker)? Är dom typ likvärdiga med mapwel eller är det något väsentligt som skiljer på dessa dessa för en nybörjare med rätt höga mål?

Är enda sättet att sedan få in kartan i gps-en att registrera för 75 dollar eller?

Kanske IMG2GPS funkar för att föra över din "mapwelkarta" till GPSen
http://homepage.ntlworld.com/mdipol/img2gps/

Ny version idag. Jag har inte provat detta heller.

Per
 
Principen att ha ett scannat underlag och sedan digitalisera genom att rita av det är också samma filosofi som i OCAD.

Anders
 
Det enda säkra sättet ...

... att avgöra om de nämnda programmen är likvärdiga är att i vart och ett av dem med samma underlag rita en testkarta med några olika punkter, linjer (bl.a. några höjdkurvor med olika värden) och ytor (gärna gränsande till eller överlappande varandra - i mitt lilla kartprojekt för två år sedan hade jag svårt att komma på hur man skulle skapa en linje mellan två ytor, t.ex. en strandlinje eller en skogskant, utan att behöva rita linjen på pixeln lika två gånger). Min tro är att svaret blir ja, resultaten går nästan på ett ut. Den näst bästa lösningen är att pröva ett sätt och sedan hålla fast vid det för att slippa lära om. Att ganska noga föra bok över hur man gör olika saker och i vilka filer man sparar olika delar av kartan är förmodligen en god vana (ja, jag har glömt hur man slipper att rita strandlinjen två gånger).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
Daddy longlegs Göra egna kartor till garmin... Navigering 1
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
cessna Egna kartor från OziExplorer till Garmin 60CS? Navigering 2
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
ajn Egna kartor i IPhone Navigering 4
niking Egna kartor i Oregon - kan ej läsa progressive JPEG Navigering 1
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
tomassan Göra egna kartor Navigering 17
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
NickeX Egna objekt och kartor till gps:n Navigering 1
wellington Göra egna kartor till Vista Navigering 1
Roni egna kartor i pda Navigering 20
stavik Egna kartor i Etrex? Navigering 1
has28 Göra egna kartor till Vista. Navigering 7
has28 Egna kartor. Navigering 0
lod Egna kartor i Vistan?? Navigering 5
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
NAB Egna djupkartor Navigering 5
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
gundj Hur skapar man egna POI? Navigering 3
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
Pellebjo Egna POI i 60CSx? Navigering 1
tore68 GPSmap76 Egna Sjökort Vänern Navigering 1
Store Färdiga eller egna namndatabaser i OziExplorer Navigering 4
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.