Risker på Kungsleden på vintern?

Hej!
Nu börjar vintern krypa på oss med små steg och jag går i tankar och planer om vad jag ska göra i vinter. Jag vill se områden jag varit i förut fast under vintern, så min tanke är att skida mellan Abisko till Nikkaluokta.
Jag har god fjällvana och har vandrat leden tidigare men aldrig när snön ligger. Har vana att bo ute i kyla så det kommer inte vara några problem.
Jag vet att i och med snö så kommer det betydligt fler risker så som laviner.
Min fjällvana under vintern är nästan obefintlig så tanken är att prova lite i närmare fjäll innan jag beger mig till Abisko runt påsk nästa år.

Googlat runt och sätt att många har skidat leden men jag hittar inget om vilka risker det innebär och vad man bör akta sig för.

Min fråga är, hur farligt är det att röra sig i området?
Är jag dum om jag beger mig ut i området utan någon utbildning i laviner och glaciärer?

Skall du gå Kungsleden Abisko till Nikkaluokta så har jag aldrig hört talas om laviner.Skall du bo i stuga och gå när flera går minskar riskerna men tips är att börja läsa Lars Fält Vinterfärden
http://www.bokia.se/vinterfarden-4277342

vinterfarden.jpg

Jag gjorde turen 2010 April se min beskrivning http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=581477

Video från Tjätkastugan http://youtu.be/P0bi6cMG-to

God Tur

4552712120_5d254677dd_z.jpg

4535672025_b14cf2de49_z.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Laviner och glaciärer är inget problem om du håller dig till leden, men kolla väderprognosen noga, var förberedd (mentalt och tekniskt) på dåligt väder och lär dig göra en nödbivack (testa gärna i storm för det är jobbigare och svårare än när det är sol).

Verkliga vinterfaror är förmågan att även i hårt väder hålla i sina pinaler samt leden. Det kan blåsa upp vida fortare än du tror. Vindsäcken nyttjar vi mest till rastryggskydd men ett par ggr har den fått göra tjänst i storm, som tur var hade vi hunnit gräva sittdike innan den kom. Uppmärksamhet är en god egenskap. De flesta påskveckor har haft apelsinväder.
go tur

Hej!
Nu börjar vintern krypa på oss med små steg och jag går i tankar och planer om vad jag ska göra i vinter. Jag vill se områden jag varit i förut fast under vintern, så min tanke är att skida mellan Abisko till Nikkaluokta.
Jag har god fjällvana och har vandrat leden tidigare men aldrig när snön ligger. Har vana att bo ute i kyla så det kommer inte vara några problem.
Jag vet att i och med snö så kommer det betydligt fler risker så som laviner.
Min fjällvana under vintern är nästan obefintlig så tanken är att prova lite i närmare fjäll innan jag beger mig till Abisko runt påsk nästa år.

Googlat runt och sätt att många har skidat leden men jag hittar inget om vilka risker det innebär och vad man bör akta sig för.

Min fråga är, hur farligt är det att röra sig i området?
Är jag dum om jag beger mig ut i området utan någon utbildning i laviner och glaciärer?

Min bild av dig efter att ha läst denna text är att det inte kommer vara något som helst problem att skida den sträckan. Inga glaciärer efter leden och laviner behöver du inte heller beskymra dig om så länge du följer kryssen.

Tack för alla snälla svar! Jag ska göra som ni säger och läsa på lite och sen ska jag ut och öva.
Någon fjällstuge person har jag aldrig varit men mycket möjligt att jag börjar utnyttja dessa när jag tröttnat på piskande snö i ansiktet :)
Kan kanske få med mig damen min men det får vi se.

Av ren nyfikenhet, hur ser det ut efter Nikkaluokta på vintern, något jag behöver vara orolig för?

Åter igen, tack så mycket!

Laviner är förmodligen inget du behöver oroa dig för om du håller dig till leden, men kunskap är lätt att bära så det skadar ju inte att ha lite koll åtminstone. Lavinboken är en bra introduktion till ämnet och kostar inte mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips