Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rippade X4:or på Tunaberg
- Trådstartare magwo
- Start datum
Har bara sett det en gång. Är det så invertering går till är förstås kamstopp en väldigt bra egenskap att ha på sina kammar.
Värt att notera är att det är skillnad på kamstopp och kamstopp. En dubbelaxlad kam (typ C4) har p.g.a. axlarnas placering kamstopp som hindrar varje enskild lob från rotation bakåt. Vissa (alla?) enkelaxlade kammar med kamstopp (typ DMM 4CU) har bara skydd mot att vika respektive lobpar bakåt. D.v.s. om den ena loben i ett par trycks in medan den andra går ut på sin spets, så kommer den enaxlade kammen likt förbannat att kunna rippa.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Klart problematiskt. "Gamla" Aliens blir ju lätt lite kärva och sneda.
Dvs de kan redan i utfjädrat läge se ut som att en lob är inverterad, och den samverkande är infjädrad fast de är i normalt "paraplyläge" - men snett.
På X4 kan triggertrådarna kila fast mellan loberna när en lob vill invertera. Då fjädrar inte den andra loben ut, eftersom den är lite låst i infjädrat läge. Detta verkar ha hänt på den blå X4 som rippade på Stålfinger.
Dvs de kan redan i utfjädrat läge se ut som att en lob är inverterad, och den samverkande är infjädrad fast de är i normalt "paraplyläge" - men snett.
På X4 kan triggertrådarna kila fast mellan loberna när en lob vill invertera. Då fjädrar inte den andra loben ut, eftersom den är lite låst i infjädrat läge. Detta verkar ha hänt på den blå X4 som rippade på Stålfinger.
Ja Joakim, om valet står mellan en perfekt kilplacering och en perfekt friendplacering så väljer jag också helst kilen. I varje fall om jag inte står allt för illa. Det vanligaste är dock att valet inte är så rent. Är en halvdålig kilplacering bättre än en god friendplacering?
Ett sätt att reducera risken utan att säkra ihjäl sig är att placera flera säkringar när man står bra. Man ska dock vara försiktig med att placera två friends nära varandra. Om den övre rippar kan den ta med sig den undre.
Ett sätt att reducera risken utan att säkra ihjäl sig är att placera flera säkringar när man står bra. Man ska dock vara försiktig med att placera två friends nära varandra. Om den övre rippar kan den ta med sig den undre.
. Man ska dock vara försiktig med att placera två friends nära varandra. Om den övre rippar kan den ta med sig den undre.
Hur menar du då? Och är det någon skillnad om en kil rippar först?
Kilar rippar inte, dom ploppar 
Lite mer seriöst så lärde jag mig detta av Dag Kolserud. Jag ska kolla med han var han har fått detta från. Jag tycker dock att det låter plausibelt eftersom en friend som rippar blir som en krok. Om den träffar en friend som inte är belastad så är det inte så svårt att tänka sig att det kan ha negativa konsekvenser.
Lite mer seriöst så lärde jag mig detta av Dag Kolserud. Jag ska kolla med han var han har fått detta från. Jag tycker dock att det låter plausibelt eftersom en friend som rippar blir som en krok. Om den träffar en friend som inte är belastad så är det inte så svårt att tänka sig att det kan ha negativa konsekvenser.
Med mycket otur kan man ju tänka sig att den övre kammen drar med sig den undra via triggern...
Kilar har ju rent allmänt den oönskade egenskapen att de kan lossna för att de lyfts ur sin placering av reprörelser, samt att det är känsligare med kraftriktningen. En kam kan ju vara mer pålitlig ifall den belastas av en klättrare som faller strax efter klippet, och ger en mer utåt- än nedåtriktad kraft.
Kilar har ju rent allmänt den oönskade egenskapen att de kan lossna för att de lyfts ur sin placering av reprörelser, samt att det är känsligare med kraftriktningen. En kam kan ju vara mer pålitlig ifall den belastas av en klättrare som faller strax efter klippet, och ger en mer utåt- än nedåtriktad kraft.
Ja Joakim, om valet står mellan en perfekt kilplacering och en perfekt friendplacering så väljer jag också helst kilen. I varje fall om jag inte står allt för illa. Det vanligaste är dock att valet inte är så rent. Är en halvdålig kilplacering bättre än en god friendplacering?
OK, øverens! En bra friend bættre æn en halvdålig kil.
Just din andra poæng om att lægga flera sækringar vid goda positioner har før mig varit en nyckel till att komma vidare och støta lite længre. En aldrig så god placering kænns ofta ændå inte nog nær fingrarna så smått børjar ræta ut sig av trøtthet.
Det totala antalet mellansækringar blir ofta mindre nær jag tillæmpar den iden. (Beror såklart till stor del på ledens beskaffenhet).
/ Joakim
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg