Ringa till fjällstuga? (Aktse)

Håller på att planera vandring som kräver att jag kan köpa gas och diverse matvaror i Aktse. Går det att ringa dit och dubbel kolla att de inte sålt slut några dagar innan medan jag har täckning? Vill minnas att vissa fjällstugor har satellit-telefon som man kan betala för att ringa från, det kanske finns nån liknande tjänst för att ringa till dem?

Nej, någon sådan tjänst finns tyvärr inte. Stugplatserna har begränsat med ström och klarar inte av att ha igång telefonerna hela tiden. Många system är det inte ens tekniskt möjligt att ringa till även om det går att ringa ut.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fjärrhandla i förväg på stationen och be dem hålla dina varor tills du kommer, det bör kosta något för den servicen.

Fjärrhandla kan man kannske på stationer men inte på stugor...
Men du kan prova minnst två olika varianter:
Kolla med STF i förväg om de kan reservera de saker du tänkar att köpa. Tveksamt om de skall göra detta, men opm man inte frågar...
Skall du använda Länthas båtservice https://www.aktsebo.se/ under din vistelse? Kolla med Ann-Sophie om hon kan tänka sig att fråga för dig i stugan, de är väl i kontakt på platsen...

Henning

Tack för tips! Äh det blir för meckigt för att spara vikten av en gastub, jag får kånka en extra. Och om havregryn är slut får jag la äta snabbnudlar till frukost veckan efter, allt ätbart kan ju inte vara slutsålt :)

Åker maten & gasen till stugorna båt eller helikopter ut? Eller skoter/vessla redan vintern före?
Mitt miljösamvete skulle säga mig att det är nödfallsmat som säljs i stugorna och jag skulle inte räkna med den i planering inför tur. Inte mer än att om jag skulle få maten förstörd pga olycka ( t ex sönderblötad i fall vid vadning) så svälter jag inte på fjället.
Är det stuga vid bilvägs ände är det en annan sak. Jag skulle välja att bära de extra grammen gas och mat som krävs för min planerade tur, plus lite i reserv.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips