Rimliga förväntningar på SoftShell?

Nordesjö; sa:
Ur ett funktionalistiskt perspektiv vore det ju fullkomligt självklart att man skulle tejpa sömmarna i plagg med WS. Membranet är ju hyfsat tätt.

Men det är inte funktion som går först, utan marknadstänkande.
Tejpade sömmar blir dyrare, och Gore vill nog segmentera tydligt så att de har en produktkategori där de kan lova total vattentäthet och en där de inte behöver göra det (och istället kan framhålla andra fördelar). WS med tejpade sömmar skulle bli ett mellanting som skulle bli otydligt för konsumenten, tror jag att de tänker.

dessutom så skulle folk inte köpa lika många jackor i GT om deras mjukskal för halva priset höll tätt...
 
langby; sa:
..Anledningen till detta är nog just för att det inte är vattentätt, och vad spelar det då för roll om sömmarna håller tätt?

/Martin

-jo, det var just det som var poängen - jag är t.o.m. positivt överraskad över hur pass väl materialet höll tort. Så åter igen (ja, nu är jag tjatig), varför sy en jacka i ett rejält vattentåligt material, sy dit vattentåliga dragkedjor, men inte göra något åt sömmarna? Och sedan avsluta med en brodyr som fullkomligt suger vatten genom tyget?
Bristande helhetstänkande kanske?

Eller så är Nordesjö helt på rätt spår med sin konspirationsteori!

Nu kommer jag tveklöst fortsätta att använda och uppskatta den här jackan - jag förväntade mig egentligen inte att den skulle stå emot mer regn. Jag var främst fundersam på om det finns några ännu bättre lösningar. Och även framöver kommer jag istället att använda min vanliga skaljacka när jag räknar med att behöva hålla mig tor under längre och kraftigare oväder.


/Per
 
langby; sa:
Nordesjö; sa:
Men det är inte funktion som går först, utan marknadstänkande.

dessutom så skulle folk inte köpa lika många jackor i GT om deras mjukskal för halva priset höll tätt...

Hallo hallo Herrar Martin och Martin,

konspirationsteorier och cirkel-resonomang, Ay Ay Carmela (El ejercito de Ebro, rumba-la-rumba-la-hey)..

om min cykel hade motor och kunde ställa upp i Paris-Dakar Rallyt som motorcykel, sâ skulle nog racebilar säljas mindre.. och det vill ju inte SEAT.


En cykel är en cykel, en regnjacka är en regnjacka, och en Soft Shell âr en stretchig, lagom jacka för lagoma förhâllanden.

den som icke önskar köpa en dylik, behöver ej kánna sig tvungen. Det gâr bra med en vindjacka och en tunn fleece, samt paraply. Till exempel.

Mossige Massflow-PollyWally

jag glömde att klicka dit en sân hár: ;-)

samt meddela att jag inte borde deltaga i forumet idag pga värmeslag och allmän förvirring..

men nu när det äntligen börjas snacka sofshell igen màste man ju passa pà!


[Ändrat av Malindo 2004-06-09 kl 14:58]
 
Haglöfs Speed

Jag funderar på att köpa Haglöfs Speed Hood jacka. Nån som har provat den och kan ge ett omdöme?
 
Tejpa själv

När jag 1978 köpte min första Goretexjacka från REI så fick man sömtäta själv med kontaktlimsliknande sörja.

Det kan du nog göra i det här fallet också. ALternativt tejpa med lämpligt material om detta är tillgängligt för vanliga dödliga.

Hälsningar Thure
 
Nya namn på gamla funktioner!

Har en "gammal" jacka "Tierra Activent"som då den kom ut egentligen var ett Soft Shell men det fanns ju inget sånt namn då utan min jacka kallades bara rätt och slätt jacka. Tråkigt och dåligt rent affärsmässigt för jag kan slå vad om att man säljer mycket fler Soft Shell idag än man gjorde av "jackor" förr.

Vad gäller tejpade sömmar så måste det ju var bättre att plagget stoppar för ösregn i trettio minuter iställer för tre. Det kan väl inte vara så att det är i sömmarna som andasfunktionen sitter för då skulle väl hela jackan bestå av sömmar, kanske inte så snyggt men funtionellt.

Det finns ett märke idag som gör jackor helt utan sömmar där allt istället är laminerat.

Det är inte utan ironi man undrar vad nästa innovation blir? Kanske "Hard Tent" bestående av skinnbyxor och skinnjacka med en cowboyhatt högst upp.....
 
klättermusen Ask

Min klättermusen Ask Windshed i powershield sår emot regn ganska mycket faktiskt, vindtäthet inga problem, andningen helt fantastiskt utomordentligt bra! alltså Asken löser alla problem!



"thumbs up for ASK"
 
Malindo; sa:
konspirationsteorier och cirkel-resonomang, Ay Ay Carmela (El ejercito de Ebro, rumba-la-rumba-la-hey)..

Jag ser det inte som konspirationsteori utan fullständigt normalt segmenteringstänkande och ett sätt att hindra kannibalisering mellan de olika produkterna.

Gore tejpar inte sömmarna i ett "vindplagg" eftersom det då blir dyrare och dessutom blir ett sämre regnplagg än med ett PU-belagt PTFE-membran. Frågan är ju om vi skulle köpa ett WS-plagg som kostar som ett GT-plagg.
På samma sätt använder de de lättaste yttertygerna till Paclite och de tåligaste till 3-lagers.
En 3-lagersjacka med lättaste yttertyget skulle kanske till och med vara lättare än en Paclitejacka med grövsta tyget. Men då skulle det bli kannibalisering, och det är dumt.
Och frågan är igen: skulle vi köpa en sån produkt? Vi är ju ute efter lättvikt, och då är det bättre att löpa linan ut och köra Paclite.

Jag tycker inte att Gore är onda (i det här fallet), utan beter sig helt logiskt ur ett marknadsperspektiv.
Jag skulle gjort likadant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordstjärnan Förväntningar på andas material? Kläder 23
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...