Rimlig tur Sarek?

Hej. Tänkte köra en tur genom Sarek i slutet av augusti på 8-9 dagar. Turen är tänkt att börja i Kvikkjokk - Boarek - Upp Över fjället förbi boarektjåhkkå och ner till sarvesvagge - spökstenen vidare förbi Bierikjävre - Suorvva. Är det en rimlig tur?
Vi är 3 grabbar runt 24 år, friska o smärta :) skaplig kondition. Klarar vi denna tur under någotsånär behagligt tempo på 8 dagar? Tror turen mäter ungefär 10 mil (ej höjdmeter inräknat).
Hur långt kan man räkna med att gå i "sarekteräng" oledat per dag?

Kan nämnas att vi inte direkt är några UL packar utan kommer nog bära på 17 kg var till en början.
 
Problemet är Rapaälven. Om den inte är vadbar vid Tielma (och det händer ganska ofta) så är det kört. Jag skulle definitivt fundera ut ett alternativt slutmål eller en alternativ väg.
Ett förslag kan vara att gå västerut i Sarvesvagge, snedda upp i Neitarieppvagge och sedan österut genom Alggavagge och sedan ta sig över Skarja bro. sedan vidare mot Suorva. Det borde gå på 8-9 dagar.

HåkanF
 
Hej. Tänkte köra en tur genom Sarek i slutet av augusti på 8-9 dagar. Turen är tänkt att börja i Kvikkjokk - Boarek - Upp Över fjället förbi boarektjåhkkå och ner till sarvesvagge - spökstenen vidare förbi Bierikjävre - Suorvva. Är det en rimlig tur?
Vi är 3 grabbar runt 24 år, friska o smärta :) skaplig kondition. Klarar vi denna tur under någotsånär behagligt tempo på 8 dagar? Tror turen mäter ungefär 10 mil (ej höjdmeter inräknat).
Hur långt kan man räkna med att gå i "sarekteräng" oledat per dag?

Kan nämnas att vi inte direkt är några UL packar utan kommer nog bära på 17 kg var till en början.

Två reflektioner:

  1. 17 kilo för 8-9 dagars vandring tycker jag låter som, om inte UL, så i alla fall lättpackning.
  2. Om ni har begränsad erfarenhet av Sarek (vilket jag tycker det låter som på ditt inlägg), så rekommenderar jag er att närma er Sarek med en något lättare tur. Att bara ta sig från Pårek till Sarvesvagge kräver en hel del fjällvana för att det ska vara behagligt, särskilt om vädret ställer till det. Alla tvärdalar mellan Pårte och Sarvesvagge (Lullihavagge, Kaskasavagge och Jieknavagge) är utmanande högfjällsdalar. Skulle ni istället välja etappen runt Pielloriehppe så är den minst lika tuff.
 
Problemet är Rapaälven. Om den inte är vadbar vid Tielma (och det händer ganska ofta) så är det kört. Jag skulle definitivt fundera ut ett alternativt slutmål eller en alternativ väg.
Ett förslag kan vara att gå västerut i Sarvesvagge, snedda upp i Neitarieppvagge och sedan österut genom Alggavagge och sedan ta sig över Skarja bro. sedan vidare mot Suorva. Det borde gå på 8-9 dagar.

HåkanF
Ja det nog bäst att ha en del alternativ när det gäller det vadet. Ett annat alternativ borde väll vara att fortsätta upp längs Ráhpajåhkå och Guohperjåhkå för försöka ta sig över där? Hur är Västsidan om Ráhpajåhkå?

Två reflektioner:

  1. 17 kilo för 8-9 dagars vandring tycker jag låter som, om inte UL, så i alla fall lättpackning.
  2. Om ni har begränsad erfarenhet av Sarek (vilket jag tycker det låter som på ditt inlägg), så rekommenderar jag er att närma er Sarek med en något lättare tur. Att bara ta sig från Pårek till Sarvesvagge kräver en hel del fjällvana för att det ska vara behagligt, särskilt om vädret ställer till det. Alla tvärdalar mellan Pårte och Sarvesvagge (Lullihavagge, Kaskasavagge och Jieknavagge) är utmanande högfjällsdalar. Skulle ni istället välja etappen runt Pielloriehppe så är den minst lika tuff.

Vi har en del fjällerfarenhet, en del vandringar norr om Kiruna vid rensjön. Även vandrat Nikka - Kebb topstugan - nikka på 23 timmar. Vilken dal är bäst av Lullihavagge och Gaskasvagge ner mot Sarvesvagge? Har läst att en del väljer Gaskasavagge. Vad finns det annars för lättare alternativ om man inte vill ta kungsleden och nordsidan på Rapaladalen? Funkar det att gå Gådokvagge och vidare runt Bielloriehppe?

"Grovskiss" över den tänkta rutten: http://maps.google.se/maps/ms?msid=...0&ll=67.243374,17.95166&spn=0.837227,2.469177
 
Senast ändrad:
Vilken dal är bäst av Lullihavagge och Gaskasvagge ner mot Sarvesvagge? Har läst att en del väljer Gaskasavagge. Vad finns det annars för lättare alternativ om man inte vill ta kungsleden och nordsidan på Rapaladalen? Funkar det att gå Gådokvagge och vidare runt Bielloriehppe?


Lullihavagge/Gaskasvagge är båda utmanande på så vis att man bitvis går på brant skrå. Inte våldsamt svårt egentligen, men "psykiskt utmanande" eftersom ett det finns partier där ett enda snesteg kan få förödande konsekvenser.

Gådokvagge - Bielloriehppe är absolut ett alternativ, men det innebär några andra utmaningar; ett par rejält branta raviner som ska korsas, som dessutom kan ha besvärlig vattenföring. Dessutom kan vegetationen och terrängen kring Bielloriehppe uppfattas som extremt utmanande.

Det mest naturliga alternativet, som dessutom är väldigt trevligt är väl att i stället gå nordväst från Pårek, mot och över Luotholakko och sedan ner i Sarvesvagge. Då får ni uppleva den fascinerande högslätten, och kommer ner i Sarvesvagge ungefär där man som östligast kan räkna med att ta sig över Sarvesjåkkå ändå. (förmodligen vill ni korsa Sarvesjåkkå innan ni försöker korsa Rapaätno).

När ni sedan insett att det inte går att ta sig över Rapaätno är det bara att fortsätta på västra sidan av Rapadalen upp till Skarja, för att sedan vända neråt mot Pierikjaure igen.. ;)

Det blir en rejäl tur, själv skulle jag vilja ha längre tid än ni planerat, men helt omöjligt är det nog inte.

Go tur!
 
Lite imponerad av Eniros fjällkarta :)

Tänkte komma med ett par tips...Jag har gått Kvikkjokk, Boarek runt Stuor Jiertta och ni behöver inte gå ner-över bron och korsa Gådokjåhkå, utan håll vänster och gå rakt på!

Ni skulle gå ner Gaskasvagge, själv gick vi Lullihavagge som var lite stenigt i början men sedan dom sista kilometrarna, från " ll" i Lullihavagge så är det en liten trampad stig på gräs/sten som höjer tempot betydligt!
Sedan svängde vi vänster, uppför Sarvesjåhkå, in i Niejdariehpvagge, höger in i Alggavagge, Guohpervagge och in till Skarja. Därifrån är det ju nästan "raka" spåret till Sourva :)!

Så den vägen kan vara ett alternativ istället för ett vad/simmning över Rapa..

Vi hade en tältnatt vid Stuor Dahta, nästa vid bron som ni kan skippa, nästa längs ned i Lullihavagge, nästa i Alggavagge(vid 792), nästa natt låg vi under Tjågnåris (1174), hade tänk ta oss upp till Svarta Spetsen men..dåligt väder sabbade det :(!
Och man kan pressa dom sträckorna om man vill....


Utsikt från Lullihavagge ner mot Sarvesvagge och Låddebakte :)
 

Bilagor

  • P10004491.jpg
    P10004491.jpg
    24.9 KB · Visningar: 1,311
Tack!

Tack för alla svar! Har fått en del att tänka på! Ska använda informationen jag fått till att göra några alternativ för de krävande etapperna. Sen får vi nog bestämma oss exakt vilken väg det blir när vi väl är där, beroende på väder och fysisk status :) .

Det mest naturliga alternativet, som dessutom är väldigt trevligt är väl att i stället gå nordväst från Pårek, mot och över Luotholakko och sedan ner i Sarvesvagge. Då får ni uppleva den fascinerande högslätten, och kommer ner i Sarvesvagge ungefär där man som östligast kan räkna med att ta sig över Sarvesjåkkå ändå. (förmodligen vill ni korsa Sarvesjåkkå innan ni försöker korsa Rapaätno).
Låter som ett intressant alternativ! Kan man räkna med att kunna följa stigen som finns utprickad på kartan? Vart tar man sig bäst upp till Luotholakko från Njoatsosvagge?

Ni skulle gå ner Gaskasvagge, själv gick vi Lullihavagge som var lite stenigt i början men sedan dom sista kilometrarna, från " ll" i Lullihavagge så är det en liten trampad stig på gräs/sten som höjer tempot betydligt!
Bestämmer vi oss för att korsa Pårte massivet kanske vi väljer Lullihavagge istället.

När ni sedan insett att det inte går att ta sig över Rapaätno är det bara att fortsätta på västra sidan av Rapadalen upp till Skarja, för att sedan vända neråt mot Pierikjaure igen..

Det blir nog ett försök på Tielma, låter som en spännande utmaning! Funkar inte det får det bli nån av de alternativa vägarna. Hur brukar vattennivåerna se ut i början av September?

Är det några större utmaningar från Pielastugan ner till Suorva som vi bör vara medvetna om?

Ser det lite som en del av äventyret att utmana sig själv och anpassa sig efter miljön allt eftersom turen fortskrider.
Så länge vi har rätt utrustning och mat, använder det sunda förnuftet och inte ta för stora risker är jag inte särskilt orolig.
 
Lite mera färdtips

*Låter som ett intressant alternativ! Kan man räkna med att kunna följa stigen som finns utprickad på kartan? Vart tar man sig bäst upp till Luotholakko från Njoatsosvagge?*

Ja, istort sett....den är lite lurig nere i videt! Du bör kunna gå upp vartsomhellst mellan Balgatjåhkå och Luohttojåhkå. En väg som jag har tittat på är att mellan höjd 1143 och 1220 håller man höger, gå på skrå, vadar Ruopsokjåhkå, upp på 1260 platån, följer den mot Luohttolanko :)


*Hur brukar vattennivåerna se ut i början av September?*
Bör vara lite vatten..pga frostnätter och att snö har börjat falla på höjderna!


OM ni går efter grundplanen och det Inte går att vada Rapa..så finns ett alternativ, att gå upp Oalgasijågåsj, gå mellan glaciererna mot 1410 sjön och ned igenom Ahkavagge. Säkert inte den lättaste vandringen men genomförbart.
Den har vandrats av den här killen: http://www.youtube.com/watch?v=v4SA9ji72nk en fantastiskt bra film om en 14dagars genom Sarek i fjol!


//A
 
Det löser sig!

När ni kommit ner i Sarvesvagge har ni grepp på aktuellt vattenstånd. Vid lågvatten, som det var i slutet av augusti i fjol var Telmavadet en barnlek. Andra år är samma vad omöjligt men normala år, om det nu finns sådana år, ska Telmavadet inte ge några problem vid den tiden på året. Om vattenståndet råkar vara så högt att Telmavadet är omöjligt har ni fått flera jättebra förslag i denna tråd som löser problemet!
Trevlig tur!
 
Nu kom det ju karta och annan info efter första inlägget men "Hur långt kan man räkna med att gå i "sarekteräng" oledat per dag?" är en fråga som avslöjar lite. Det kan helt plötsligt ta hur lång tid som helst (livsfarligt eller omöjligt) eller rätt vad det är måste man vända och ge upp. Sarek är inte som Kungsleden eller annan trampad stig. Har varit på andra Sarekturen och plan B har fått användas båda gångerna. Jag går, jagar och fiskar i fjällen 2-3 ggr per år och tycker jag är van men Sarek "är som eljest".
 
Jag har ställt liknande frågor för en kort tid sedan. Se här:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65837

(Nåt blir konstigt när jag försöker infoga en länk).

Som någon var inne på, ni behöver inte gå ner i Njoatsosvagge. Jag har gått på norr om jokken från där man kommer ner från Låptåvagge söderifrån. Tappar man bort stigen kan det bli tufft att ta sig 1 km i timmen där.

I länken ovan diskuteras även alternativet att gå till Smailia på syd/väst-sidan om Rapa. Det är värt att läsa på om den delen.

Förutom alla konnosörer här på utsidan är Claes Grundsten och Axel Hamberg bra att läsa inför Sarekvandring.

Själv har jag bestämt att ta mig från Luottalako ner i Sarvesvagge väster om Nåite för att komma ner i dalen så långt västerut som möjligt och därmed få så bra vadmöjligheter som möjligt.

Jag kommer mest troligt att ta mig upp på bergssidan norr om Sarvesvagge och ta vägen över den platå som finns där, och ner till Tielmavadet. Tror det var Hamberg samt "majjen" som fick mig att avstå björkslyret nere i dalen. :)

Går det inte att ta sig över Sarvesjokken där jag kommer ner i dalen får jag göra ett val om jag ska chansa och gå Sarvesvagge österut på sydsidan och hoppas på att hitta vadbara platser (ska gå ibland efter Kaskasvagge och även vid utloppet i Rapaätno enligt Grundsten).

Går inget av detta (planen är sedan Snavvavagge, Piela, Slugga, Salto) så blir det plan b, c, d, e.....? :)

Lycka till
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebastiank Rimlig färdväg i Sarek? Fjällvandring 18
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.