avslutat260323
Avslutat
Jag tycker fleece slår ull. Har ett par långkallingar i fleece och de värmer mer än både mina woolpower och merino.
Även när plaggen är fuktiga/blöta?Jag tycker fleece slår ull. Har ett par långkallingar i fleece och de värmer mer än både mina woolpower och merino.
Jag har aldrig blött ner mig så in på understället så kan inte svara på det. De har mer loft än woolpower och binder mycket luft. Lätta är de också.Även när plaggen är fuktiga/blöta?
Personligen tycker jag ull slår syntet när det är väta med i bilden.
Sedan torkar väl syntet betydligt fortare om man ha torkmöjlighet.
Håller med här. Om man lägger ideologin åt sidan så är mitt billiga fleeceställ från Mcinley det varmaste jag har. Visst det är inte lika skönt mot kroppen, börjar lukta illa relativt snabbt och är nog inte ens miljövänligt. Men det håller mig varm under kalla vinternätter och vid mer stillastående aktiviteter. dessutom håller det år efter år. Mina dyra ull-underställ liknar mer en spindelväv med alla sina hål pga. tvätt och mal.Jag tycker fleece slår ull. Har ett par långkallingar i fleece och de värmer mer än både mina woolpower och merino.
Håller med här. Om man lägger ideologin åt sidan så är mitt billiga fleeceställ från Mcinley det varmaste jag har. Visst det är inte lika skönt mot kroppen, börjar lukta illa relativt snabbt och är nog inte ens miljövänligt. Men det håller mig varm under kalla vinternätter och vid mer stillastående aktiviteter. dessutom håller det år efter år. Mina dyra ull-underställ liknar mer en spindelväv med alla sina hål pga. tvätt och mal.
Jag har en tunn syntetfodrad (primaloft, aerogel)Har kommit hem från en skidresa (utförsåkning i grupp då jag inte själv sätter tempot) då jag stundtals varit rikigt kall (mellan 15 och 20 minus på termometern och svag till måttlig vind) och säker efter ett varmt lätt mellanlager, typ lager 2.5 infrån räknat. har underställ med hög hals, yllebuff, en fleece och skaljacka men det räcker inte och vill ha någon form att isolerlager som jag kan ta av och på under skalet. Lätt så det inte tynger onädigt i ryggan då jag inte har det på mig. Får gärna tåla lite fukt men såklart inget regnplagg. Utan luva för att inte bli bulisgt med hjälm och skaljackans luva. Dun eller syntet spelar mig mindre roll men gissar att syntet är mer lättskött. Får inte bli alldeles för klumpigt så man inte kan köra utförsåknig påklädd.
Tips önskas!
/Patrik