Riktigt varmt och lätt mellanlager?

Jag tycker fleece slår ull. Har ett par långkallingar i fleece och de värmer mer än både mina woolpower och merino.

Även när plaggen är fuktiga/blöta?
Personligen tycker jag ull slår syntet när det är väta med i bilden.
Sedan torkar väl syntet betydligt fortare om man ha torkmöjlighet.
Jag har aldrig blött ner mig så in på understället så kan inte svara på det. De har mer loft än woolpower och binder mycket luft. Lätta är de också.

Jag tycker fleece slår ull. Har ett par långkallingar i fleece och de värmer mer än både mina woolpower och merino.
Håller med här. Om man lägger ideologin åt sidan så är mitt billiga fleeceställ från Mcinley det varmaste jag har. Visst det är inte lika skönt mot kroppen, börjar lukta illa relativt snabbt och är nog inte ens miljövänligt. Men det håller mig varm under kalla vinternätter och vid mer stillastående aktiviteter. dessutom håller det år efter år. Mina dyra ull-underställ liknar mer en spindelväv med alla sina hål pga. tvätt och mal.

Håller med här. Om man lägger ideologin åt sidan så är mitt billiga fleeceställ från Mcinley det varmaste jag har. Visst det är inte lika skönt mot kroppen, börjar lukta illa relativt snabbt och är nog inte ens miljövänligt. Men det håller mig varm under kalla vinternätter och vid mer stillastående aktiviteter. dessutom håller det år efter år. Mina dyra ull-underställ liknar mer en spindelväv med alla sina hål pga. tvätt och mal.

ja, mina fleece långkalsonger var billiga också och kom från Decathlon. De är jättemjuka och sköna och värmer mycket. Nu när det varit kallt och haft vinter ett tag räcker det med dem och ett par vanliga lätta friuftsbyxor, samma jag har på sommaren. De värmer som ett par täckbyxor.

jag har inte tränat så jag blir svettig i dem så vet inte hur de är då.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer
Fleece är rätt kompakt och därmed tyngre än gammeldags fiberpäls per luftskikt och isolation men bra dunplagg är förstås mest isolation per vikt.

Täckbyxor är inte dumt i TS frågeställning. Mindre risk att man blir för svettig med tjocka byxor än när man är för varmt klädd på överkroppen. På överkroppenr det dessutom lättare att ventilera eller ta av ett plagg.

Thure

Från att tidigare använt typ av fleece, har jag senaste mer än 15 år använt ull.

Visst kan ull dra till sig obehöriga gäster, få revor etc, men det beror mest på hur man tar hand om plagget.
Efter användning så hänger jag ut det för vädring, helst i så kallt väder som möjligt. Under sommartid bevaras de mellan användning i frysen.
Jag säkerställer hur jag tar av mig plagget gm att inte dra ut trådarna, vilket kan skapa revor i plagget.

Är ingen. utförsåkare för att gå tillbaka till TS, men ofta har jag med mig ett mellanplagg in kallare väder.
Har införskaffat en ny, så den gamla av samma modell har nu blivit ett mellanlager..

Svårigheten i att klä sig rätt, är att när nivån på aktiviteten skiljer sig mycket åt. Ibland är man högaktiv, för att därefter gå ned till "vilopuls"..
Vi är alla olika och berörs olika av klimat och aktivitetsnivå. Gäller finna den som passar dig själv utifrån dina preferenser.
Hoppas du fått bra input och testar fram vad som passar dig.

Finns det ngn typ "bank" där man kan låna/hyra plagg för att testa sig fram? Likt för annan utrustning?
Skickar frågan vidare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips