Riktigt varmt och lätt mellanlager?

Har kommit hem från en skidresa (utförsåkning i grupp då jag inte själv sätter tempot) då jag stundtals varit rikigt kall (mellan 15 och 20 minus på termometern och svag till måttlig vind) och säker efter ett varmt lätt mellanlager, typ lager 2.5 infrån räknat. har underställ med hög hals, yllebuff, en fleece och skaljacka men det räcker inte och vill ha någon form att isolerlager som jag kan ta av och på under skalet. Lätt så det inte tynger onädigt i ryggan då jag inte har det på mig. Får gärna tåla lite fukt men såklart inget regnplagg. Utan luva för att inte bli bulisgt med hjälm och skaljackans luva. Dun eller syntet spelar mig mindre roll men gissar att syntet är mer lättskött. Får inte bli alldeles för klumpigt så man inte kan köra utförsåknig påklädd.

Tips önskas!

/Patrik

Dubbel ull?
Nu åker inte jag utför och är även lite frusen av mig, men när det är kallt kör jag med woopower lite -> woolpower 200 -> fleece -> vindjacka.
temperaturreglerar genom att ta av och på fleece i första hand.

Jag köpte en Woolpower 400 för ungefär samma syfte nyligen. Känns riktigt trevlig det lilla jag hunnit använda den. Men är sugen på att prova Woolpower 600 också, (ev i en storlek större) för att kunna ha båda när det är riktigt kallt.

Nån slags ulltröja med kort blixtlås och hög hals.

Finns mängder med olika tjocklekar.

Alternativt lätt dunjacka eller motsvarande syntet utan huva.

Kolla t ex utbudet på Engelsons i Falkenberg.

Thure

Det blir även för mig ett extra lager ull på vintern, både till utförs- och skridskoåkning. Sammanlagt alltså ett tunnare underställ + rätt tjockt men "fluffigt" ullfrottéunderställ (även på benen) + en tjocktröja på överkroppen. Tjocktröjan är oftast M90 "värmetröja", men numera lika ofta en otroligt lätt och varm "flufftröja" av någon opossum/merino-blandning, som jag råkade springa på på loppis. Varmare och mycket lättare än M90, men säkert mer ömtålig.

Det finns ju diverse dun- och syntetfyllda tunnare jackor tänkta att (också) kunna användas under skalplagg, som är både varma, smidiga och lätta. De funkar IMHO perfekt som rast- och säkrarplagg, men för mig är de alldeles för svettiga att röra sig i, oavsett fyllningssort.

Under rörelse reglerar jag hellre kroppsvärmen med små saker som att öppna/stänga "skorstenen" kring halsen och ärmsluten, ta av/på innervantar, kapsla in mig mer/mindre i buffen, etc.

Senast ändrad:
För att tala om hur varmt jag vill ha det så är det nog antingen wollpower 600 eller dun/syntet fluff-jacka jag suktar efter. Jag tänkte primärt på syntetfluffjacka då en annan åkare hade en sådan och den tog minimalt med plats ihopapackad och såg väldigt varm ut.
Jag har en Haglöf mimic jacka som rastplagg och ibland även "varm i stan"-jacka men den har luva som blir i vägen vid med luvan på skalet (fast luva) och hade primärt tänkt en liknande. Den kan bli liten om man packar och rullar den hårt. Hur liten blir en hårt rullad wollpower 600 stl XL?

/Patrik

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.
Utförsåkning i minus 15-20 är svinkallt. Skulle ta på mig typ allt jag har ... man rör sig ju nästan inte 80-90% av tiden.

Dunjacka.

Västar är också bra. Värmer där det är viktigaste och det blir mindre vikt och bulk. Har en fleece väst från dechathlon som går upp långt i halsen som jag gillar.

Tror jag hade brynje tröja, vanligt syntet underställ, tjockare syntet underställ, fleece väst, dunjacka, skaljacka, balaklava, buff, mössa, tjocka hestra handskar och hjälm när jag åkte i helgen i minus 13. Var inte för varmt och jag frös om fötterna.

Nej det är sant, är ditt krav att plagget ska tas av/på under åkning så är det ju komprimerbara puff-jackor som gäller. Men det blir lite självuppfyllande eftersom den sortens plagg "andas" sämre, så behovet av av/påtagning ökar.
Systemet med extra ullskikt ju inte tänkt för på/avklädning mitt i backen. Jag tycker det funkar bra ändå, tack vare att det är så fuktbuffrande och välventilerat, så "mikroreglering" med diverse öppningar, buff, vantar etc räcker så länge man inte sitter helt stilla en längre stund.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips