Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på?

Efter att ha blivit osäker på Nelo Inuk. Så startar jag en ny tråd....

Några förutsättningar
1,85m
80-83kg
40 års kris!!
mycket erfarenhet av havspaddling dock inte en meter de senaste 5 åren

Syfte:
Dagsturer mestadels, vill kunna stuva vattentätt, snabbare än vanliga havskajaker,

Några önskemål:
Ej rädd för ranka kajaker, snabbast möjliga, smal och så lång som möjligt, rätt skrovform för fart, vattentäta skott då några övernattningar kommer göras, Ny eller max ett år gammal alltså fräsch och hel.

Pris:
40 års kris sa jag...men upp till 25´ känns ok om jag inte hittar MIN kajak då kan jag nog sträcka mig lite till..

Frågor:
Vilka ska jag titta på? gärna med länkar till bra säljare.....

tack....

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den modellen går nog riktigt fort bara balansen och motorn är i skick... Finns ju bevis från Stockholm kanotmarathon. Titta in på Paddelkraft.se så hittar du många "snabba" modeller och även en erfaren paddlande försäljare:)

Tycker det låter som min Extreme, eller kanske Commander S. VKV Elite kanske? Det finns ett helt gäng havsracers som verkar passa dig. En del är väldigt tunna, och kanske är mer för race än fikaturer.
Sittbrunnen och stabilitet skiljer en hel del på dessa, att testa är ett måste.

Jag är också på jakt efter en snabb havskajak.
Jag ska kolla på Epic 18X och Lettman Speedliner när isen gått upp.

I helgen fick jag något mer att tänka på.
Trapper sa att Barra-Q även kan fås med Lettmans mittmonterade pedaler, istället för ordinarie Smarttrack pedaler ut åt kanterna. Kan var något att titta på.

Tack för svaren...

Perfekt, har lite att kolla nu....

Epic tyckte jag kostade 37´som lätt modell, tycker jag e lite dyr...speedliner har jag kollat på lite också...övriga ska kontrolleras asap.
Vildmarksmässan kommer besökas, där nelo kommer finnas hos boothaus. Ska i morgon på båtmässan i stockholm, brukar alltid vara något att se....

tack så länge...

Den modellen går nog riktigt fort bara balansen och motorn är i skick!!!! Gör mig inte orolig hahaha...jag "tror" att balansen finns kvar, motorn ska trimmas....

Normal 18x rätt lätt...

Tack för svaren...

Perfekt, har lite att kolla nu....

Epic tyckte jag kostade 37´som lätt modell, tycker jag e lite dyr...speedliner har jag kollat på lite också...övriga ska kontrolleras asap.
Vildmarksmässan kommer besökas, där nelo kommer finnas hos boothaus. Ska i morgon på båtmässan i stockholm, brukar alltid vara något att se....

tack så länge...

Den modellen går nog riktigt fort bara balansen och motorn är i skick!!!! Gör mig inte orolig hahaha...jag "tror" att balansen finns kvar, motorn ska trimmas....

"Normalmodellen" Performance av Epic 18x väger ca 18kg, det är rätt lätt för en havskajak. Priset ligger ungefär runt 26'. Ultran vägen nog under16 kg...

"Normalmodellen" Performance av Epic 18x väger ca 18kg, det är rätt lätt för en havskajak. Priset ligger ungefär runt 26'. Ultran vägen nog under16 kg...

18Kg och 26´ är inom budget!! Eller i varje fall ok....

ska kontrollera...

Kommer ej köpa närmaste veckorna, så de länkar jag fått med tips på beg, är superbra för att hitta modeller men troligtvis sålda när jag är på G....

J

Cayenne från paddelkraft... får pulsen att höjas lite...

En kort fråga, hur mycket är längden på kajaken för att kunna hålla en hög fart... Om vi räknar på att alla har samma skrovform... Ska jag försöka hitta en så lång som möjligt...

Det har varit mycket skrivet om det här i tidigare trådar, de som är vana med 5.20 långa kajaker tycker att det räcker. De som paddlar surfski med en längd på 6.40 tycker att det är den optimala längden.
Så någonstans mellan 5.20 och 6.40 är jag ganska säker att sanningen ligger :).
Det är nog mer vad man gillar för beteende i sjön samt typ av vågor man planerar att paddla i osv som skall avgöra vad du väljer. Nu blev du inte så mycket klokare av det här men.....jag skulle leta i spannet 5.60-6.00m för havsbruk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips