riktigt bra regnkläder

Jag har funderat på poncho, men har hört att det blir ett evinnerligt rasslande när det blåser. Vad är dina erfaranheter?
 
Därför att de är tunga, tar mycket plats och för att man efter en timmes promenix kommer var dyngsur vare sig detregnar eller ej.

Nåja, så vitt jag kan se finns det ingen riktigt bra lösning, än så länge....

Jag håller i stort med att det inte finns någon perfekt lösning, men det finns mer eller mindre bra kompromisser.
För min del går jag i en lätt vindtät jacka (ca 120g). Denna tål också lätt regn. Blir det värre väder och kallare behövs ett tätare skal. Då åker ITAB lättviktsregnjackan på ovanpå. Den är inte världsbäst på att andas direkt, men den funkar och den är både lätt och billig. Kombinationen är lättare än de flesta gore-tex jackor. Skulle jag vara mindre snål skulle jag kanske byta till en lätt e-vent jacka, den skulle antagligen vara bättre, men jag lägger hellre pengarna någon annanstans. Att bara ha en e-vent jacka (eller något annat dylikt) tror jag inte på, men en del hävdar att den andas tillräckligt bra för att ersätta vindjackan.

När det gäller andande plagg så har jag varit mest imponerad av min Paramo-jacka, men den är för varm att ha som vindjacka bara. För vår och höst kan den nog vara ett alternativ.

Ett tredje alternativ är paraply. Skratta inte. Jag har inte prövat själv ännu, men läst att många som går långt gillar det, t ex Fjäderlätt Jörgen. Det ersätter dock inte regnjackan, utan är en bekvämlighetsattiralj.

Avslutningsvis vill jag understyka den lätta vindtröjans förträfflighet. Inget annat plagg jag köpt har gett så mycket bekvämlighet för så lite vikt och pengar. Jag kör med Montane, men det finns många alternativ runt 100g. Köp!!

Poncho, som nämnts tidigare har jag inte testat, men skulle gärna vilja.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det är ingen som har föreslagit kilt än... så då gör jag det. Inte för att jag har provat (vandrar inte), men det känns som en vettig tanke.

#Längst ner ett par byxholkar (byxben öppna upptill, hänger uppe med en rem upp till bältet). Dom kan vara av nåt kraftigt ickeandande material men ventilerar uppåt. Klipp av nåt gammalt och prova.

#Ovanpå det en kilt, eller kjol om du inte är för macho... , som går neråt knäna. Den kan också ventilera uppåt, med öppningar nedanför avbärarbältet. Går säkert också att göra själv av nån gammal jacka.

#Och så valfri jacka som går en bit över kilten, eller en poncho som blir luftigare.
Ganska flexibel kombination. Bara byxholkarna om du går i blött ris utan regn, bara jacka och kilt om det regnar lite. Och ganska välventilerat, framför allt i skrevet som kan bli riktigt sunkigt efter en heldag=D
 
Byxholkar

#Längst ner ett par byxholkar (byxben öppna upptill, hänger uppe med en rem upp till bältet). Dom kan vara av nåt kraftigt ickeandande material men ventilerar uppåt. Klipp av nåt gammalt och prova. ... #...eller en poncho som blir luftigare.
Ganska flexibel kombination. Bara byxholkarna om du går i blött ris utan regn, bara jacka och kilt om det regnar lite. Och ganska välventilerat, framför allt i skrevet som kan bli riktigt sunkigt efter en heldag=D

På åtminstone norska xxl så säljer de Helsports egna holkar, eller 'lårings' som det heter på norska. LÄNK Kan kombineras med poncho, och för den som inte vill bli sedd så kommer både holkarna och poncho i två kamofärger :p

(",)
 
Har man lätt att svettas är det svårt att hitta regnskydd som andas tillräckligt.

Jag vandrar i impregnerad bomull/polyester, vilket står emot lätt regn och andas bra. Dessutom är det ofta småskurar i fjällen, och då hinner man torka upp mellan skurarna.
I packningen har jag sedan ett galonställ, om det skulle komma en störtskur. Tungt och stort, tyvärr.

Sen har jag alltid en torr underställströja och ett par torra långkalsonger i packningen. De fungerar som kvällskläder om man inte vill sitta i blöta byxor.
Dagen efter blir det naturligtvis litet otrevligt att klä på sig de blöta kläderna, men vid bra väder torkar de upp direkt och vid mer regn blir man ju blöt vilket som =)
 
Ett av grundfelen med s k regnplagg är att jackorna är för korta, koltlängd är inte fel. Byxholkar fungerar mycket väl.
Gamlingens kjol kanske ersätter längre rock.

För lugn rörelse fungerar sydväst, regnrock, byxholkar och gummistövlar. Problemen kommer när det skall ryggsäck och andra remmade grejor med. Där blir ponchon bättre.

För mera statisk verksamhet finns inget som är så regntätt som min Rukkaoverall, beroende på prissättningen kallas den Mc-overall eller Seglaroverall, gissa var den är dyrast!
Med sydväst, regnvantar och gummistövlar är det torrt från utsidan, sen får man reglera underlagren så att man inte svettas.
 
Har gjort det och valet är om du vill bli våt utifrån eller innifrån. Reglerar man ner underkläderna fryser man ofta av den orsaken, vätan på skalplaggen skall ta värmen någonstans ifrån för att koka bort även om de dryper.
Glesstickad ull är då en gudagåva.
Fettimpregnerad ull värmer även dyvåt.
Ryggsäcks och andra remmar begränsar luftcirkulationen under överkroppsplagget.
Bäst har ego mått under poncho med byxholkar.
Men uppe bland bergen kan det bli vådligt fladdrigt trots regn.

I brist på vindblus, pröva med en syntetisk herrskjorta, finns säkert redan i garderoben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Makker Stövlar för riktigt bred fot?? Kläder 4
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
i95_lab Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt) Kläder 8
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.