Riksgränsen vs. Katterat

Riksgränsen vs. Katterat?

Tänkte gå från Riksgränsen eller Katterat till Sitasjaure/Ritsem i början av Augusti. Min fråga är då, vilken tur är finast? Från Gränsen eller Katterat? Vi ska alltså ta oss till Cunojaure och sedan vidare på norska sidan.

Vi går med tält och har inte bestämt oss om vi ska gå söder->norr eller norr->söder. Efter ett par år med start vid Ritsem för vandring söder ut genom Sarek kan det ibland vara jobbigt med solen i ansiktet hela tiden (ja vi har haft grym tur med vädret). Vilken riktning är att föredra?

KAtterat, otvetydigt. Färre människor och vackrare.

Från Katterat kan du antingen välja rakt upp på fjället eller den gamla anläggningsvägen. Jag har bara gått den senare men gillade den.

sen kommer du ner till några vackra dalar norr om storstein som inte går av för hackor.

Christian

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har bara gått sträckan söder om Riksgränsen och jag måste säga att den är mkt vacker (och med tanke på att vi mötte tre personer på två dagar skulle jag inte kalla den "överbefolkad").

/M

avslutad210712

Gäst
Har gått (och åkt skidor) sträckan Unna Allakas - Katterjåkk respektive Katterjåkk-Hoiganvaggi-Mårmapasset och kan knappast påstå att det tillhör de mer tätbefolkade sträckorna. På Unna Allakas - Katterjåkk mötte vi kanske 4-5 vandrare och på sträckan Katterjåkk - Hoiganvaggi - Mårmapasset mötte vi inte en enda människa innan vi passerade Kungsleden. Däremot var det betydligt fler människor, framförallt skoteråkare, när vi åkte skidor Katterjåkk - Unna Allakas - Abisko.

Tack för era svar. Det som jag oroar mig med Katterat-varianten är att vi ska gå på en tråkig väg och inte en stig/fjället, men det kanske är skönt? Någon sa att man planterat gräs på vägen?

Fin vandringsväg

Vägen från Katterat mot Hunddalen är riktigt fin att gå på. Inte som tex Ritsem-Sitasjaure som är gjord för att klara tung anläggningstrafik.

Du blir nog nöjd med båda alternativen. Om du ska oroa dig för något i Katteratalternativet så är det den dyrare tågbiljetten.

/Tommy

Re: Fin vandringsväg

Tommy E; sa:
Du blir nog nöjd med båda alternativen. Om du ska oroa dig för något i Katteratalternativet så är det den dyrare tågbiljetten.

Jo, jag har kollat och det är 150kr mer för en liggplats, och 100kr för sittplats. Men det är väl värt det?

/o

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips