Riksgränsen - Tarfala

• Trådstartare skog_i_lund@hotmail.com (Peter)
  • Start datum

skog_i_lund@hotmail.com (Peter)

Gäst
Tänkt mig en ensamtur från Riksgränsen till Kebnekajse.

Tur: Riksgränsen - UnnaAllakastugan - Alesjaurestugan - Unna Visttasvaggi (alt. Vistasvaggi) - Vistasstugan - Njunni - Kaskasvagge - Tarfala.

Bjuder denna tur på några speciella överraskningar? Hur är vadet Valfojåkka (norr om UnnaAllakastugan) ? Läste precis att bron vid Kaskavagge är borta. Finns det möjlighet att vada över Kaskasjohkka? Alla form av information tas tacksamt emot. /Peter

Tre möjligheter över Valfujohka

Hej!

Har gått den aktuella sträckan och vadade då Valfujohka precis ovan fallet (10 m uppströms) utan problem. Vattnet gick till halva vaden.

Men det såg lite kusligt ut, med ett fall så nära, nedströms. Motljus gjorde också att man från land inte såg hur djupt det var. Vattnet rinner s.a.s. lugnt och speglar himmel och moln.

Detta var i slutet av augusti och vädret hade varit bra ett antal dagar.

Det finns ju tre möjligheter att vada i anslutning till de små sjöarna, samtliga väster om sjön 946 m.ö.h.

Vad gäller Kahskasjohka; se inlätt 761!

Hör av dig om Du vill veta mer om din rutt.

Mvh
Bert

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressant väg

Intressant väg.
Jag har vadat samma ställe som Bert Bodin beskriver. Jag delar hans omdömme. ( En kamrat till mig gick där förra veckan och då var det djupare men överkomligt. Största motståndet var mentalt. Han berättade däremot att vadet vid Stour Kärpel var omöjligt, De fick söka sig högre upp.) Min egen erfarenhet från Stour Kärpel var ett problemfritt lätt vad.
Unna Vistas alt Vistas får nog bero på väder och sinnesstämmning. Vistas är avgjort den lättaste. Unna Vistas kräver en del skärpa några km i blockterrängen som sluttar mot sjön. Under Påssustjåkka bör man nog hålla ut mot mitten av dalen. Detta pga ras från 900 m branten under berget och lossnande block. Man ser stenar med "färska" brottanvisningar.
Utsikten ned mot Vistas är bedårande. Längre ned finns en del vide, men dessa snår går att kringgå och utgör inget problem.
Vadet i Kaskasjohkka se inlägg 761. När Du kommer över det vackra Tarfalapasset har Du en enorm sikt om vädret tillåter. Det är dock brant, mao tålamod och skärpa krävs.

Mvh Björn

skog_i_lund@hotmail.com (Peter)

Gäst
Untitled

Tack för tipsen. Vandringen blev en riktig höjdare trots lite otur med vädret. Tyvärr blev det ingen tur till Tarfala pga vädret (samma dag som helikopterolyckan).

Unna Vistas var en riktig höjdare med den enorma utsikten ner i Vistasdalen. Jävlig blockterräng bara. Det blev ju inte bättre av att vädret öste ner hela dagen. Halt som på bara den. Efter ett tag kom jag på att det bästa stället att gå på var i vattnet.

Vaden var inga större problem. Djupt som fan bara. Nästa gång åker kalsongerna av också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips