RIK-Fugawi-Ozi-OziCE?

Kan någon insatt och vänlig själ beskriva för mig i olika steg hur jag gör för att göra urtag av t.ex. röda kartan till OziCE. Jag har de ovanstående programmen, men blir inte klok på olika kartprojekteringar, datum m.m. jag har testat och fått fram kartor till OziCE, men positioneringen stämmer ganska dåligt... En slutlig tutorial hur man skall göra ;-))

Modell 1

Klipp ut lagom bitar med Kartex 3 och spara i TIF
Ta in kartorna i Ozi i RT90 och kalibrera med hjälp av punkter från Röda kartan i Kartex
Använd Img2ozf.exe och gör om kartorna i OZFX3 format
Kopiera de nya kartfilerna och mapfilerna till kartbiblioteket i PDA:n

Modell 2

Exportera hela eller delar av RIK kartan Från Fugawi i TIF format
Fortsätt enl modell 1 fast kalibreringspunkter hämtas förståss från Fugawi (jag är lite osäker på om dom inte rent av finns med vid exporten. Tar du hela kartorna finns ju redan informationen i Fugawis kalibreringsfil)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
gällande punkten 1, kalibreringspunkter, är det long/lat-punkter på kartan som skall tas ut?
Ursäkta om det är "dumma" frågor, men jag är total newbie...

Om du exporterar som TIF från Kartex 3 så finns möjligheten att dessutom välja några olika datafiler. En av dessa kan OziExplorer läsa och då behöver du inte bekymra dig om kalibrering. Sitter inte hemma just nu så jag kan inte säga exakt hur och vilken det var, men det fungerar!

Per

Paltkungen; sa:
gällande punkten 1, kalibreringspunkter, är det long/lat-punkter på kartan som skall tas ut?
Ursäkta om det är "dumma" frågor, men jag är total newbie...

Använd samma som Kartex är inställt på. I normalfallet XY och RT90 d v s i Ozi Swedish grid och RT90. Om du vill kan du istället ställa Kartex i lat/long och WGS84 så blir det som standardvärdet brukar vara i Ozi.

Det viktiga är att båda programmen är ställda i samma läge när det gäller kardatum och kartsystem (map datum och map projektion).

pery; sa:
Om du exporterar som TIF från Kartex 3 så finns möjligheten att dessutom välja några olika datafiler. En av dessa kan OziExplorer läsa och då behöver du inte bekymra dig om kalibrering. Sitter inte hemma just nu så jag kan inte säga exakt hur och vilken det var, men det fungerar!
Per

Jag ser att om man spara i tif-format kan man välja alternativen "Arc/Info" eller "MapInfo". Jag antar att du anspelar på detta. Men hur fungerar detta tillsamamns med Ozi?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips