Ridgerest liggunderlag

Någon som vet om det finns vikbart sådant att få tag i??
Har sett ett en gång, men det var några år sedan.

Eller någon som använder Ridgerest och tycker något?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
tant smurf; sa:

Menar du det som heter Ridgerest och som inte är det vikbara utan rullbart, så använder jag det och tycker det är bra. Bättre än mina gamla som visserligen var större, men hårdare och som sög åt sig fukt.

Jag är inte så kräsen när det gäller sovplats dock, andra kan nog finna Ridgerest lite för klent.

OK, låter bra så långt. Inte kräsen själv heller när det gäller vart och hur.
(bästa natten hittills var ute på fjället jämte stenen Sten på en ynklig gräs/grusplätt, på ett vanligt, avklippt tunt, billigt liggunderlag)
Men hur är det med värmen, bättre än vanligt åxå???

tant smurf; sa:
Någon som vet om det finns vikbart sådant att få tag i??
Har sett ett en gång, men det var några år sedan.

Använder själv Ridgerest när jag vill ha ett lätt liggunderlag. Jämfört med t.ex. Expeds dununderlag är det ju inte mycket till komfort men annars helt ok. Både Ridgerest (det som har tvärsgående åsar och rullas) samt Z-rest (det som har äggkartongsstruktur och z-viks) finns i olika varianter. Läs mer på http://www.thermarest.com/product_detail.aspx?pID=55&cID=3

Om man inte är känslig (vilket jag har blivit numera) är Z-lite ett av de bästa underlagen på marknaden, enligt min mening.

Klart mjukare än "platta" cellplastunderlag, behändig storlek som kan vikas på många olika sätt för olika packning och användning, enkel och snabb utläggning utan att det sjärnar emot (som rullade underlag) eller måste blåsas upp.

Dessutom har det en fördel som sällan nämns: om undersidan blir smutsig och blöt av att användas på marken så kommer den aldrig att vidröra liggytan när man packar den - något som händer på alla rullade underlag!

Tack för alla svar!

Det blir ett Z-lite. Hoppas det är varmare än vanligt cellplast. Och, Ja, klar fördel att vika istället för rulla!!!Skiten stannar på undersidan.

Slitstyrka

Kanske inte något man märker om man gillar att köpa nya grejor ofta, men Ridgerest plattar ut sig efter ett tag. Åsarna mjuknar och så har man ett liggunderlag med lika dålig komfort och isolation som ett 7 mm från Clasohlson, och som dessutom tar mer plats och är svårare att få rent. Men ett par år håller dom om man bara tältar nån månad per år.

Hur är det med Z-rest?

Re: Slitstyrka

Vandrare; sa:
Hur är det med Z-rest?

Jag är ägare till ett grönt Z-rest av första generationen, från 90-talet, och kan intyga att det har förlorat spänst. Komforten är dock fortfarande bättre än platta cellplastunderlag.
De nyare, blå och orange Z-rest/Z-lite, har en annan konstruktion med två olika material för att hålla spänsten längre.

Re: Tack för alla svar!

tant smurf; sa:
Det blir ett Z-lite. Hoppas det är varmare än vanligt cellplast. Och, Ja, klar fördel att vika istället för rulla!!!Skiten stannar på undersidan.

Jag valde ridgerest just för att jag tyckte rullningen verkade bättre än vikandet. Man har inga bestämda punkter man måste vika runt, så jag tycker man kan anpassa bättre.

Det är klart, smutsen hamnar på båda sidor, men så smutsigt blir nog aldrig mitt liggunderlag.

Problemet med smuts kan lösas lätt om man viker liggunderlaget dubbelt, "smuts mot smuts", innan man rullar det. Jag har också ett gammalt z-rest och är tveksam till att isoleringen är så mycket bättre än andra modeller. Största fördelen ser jag som att det har liten packvolym och inte rullar ihop sig när man lagt ut det.

Re: Tack för alla svar!

tant smurf; sa:
jag har z-rest. det ær inte! helt lika varmt som vanligt underlag av bra kvalitet - men næstan. det væger i.ø. det samma, ientligen fattar jag inte helt vitsen med det, förutom det at det kan vikas. mit næsta blir et 14mm från danska "fjeld og fritid", vægar det samma, men ær 60x190 och slitstyrkan ær større. kring 400g, 200D.kr

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips