Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms?

Jag har köpt en kikare från USA som jag inte är nöjd med och kommer därför att returnera till web-shopen. När jag hämtade ut den på posten betalade jag ca 1 000 kr i tull och moms. Hur gör jag för att få tillbaka detta belopp i samband med returen? Någon som vet?

Ulf

Intressant problem

Fråga tullen eller posten där du hämtade ut grejorna,de ska ju kunna svara på din fråga. Men det kanske finns någon på Utsidan som kan svara, själv har jag aldrig behövt skicka tillbaka något som tur är...

Ciao!

Uffe

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som privatperson tror jag nog det är kört att få tillbaka moms. Kolla som sagt med tullen för att vara på den säkra sidan.
Gissar att det är bättre ekonomi att försöka sälja den här i Sverige i stället för att skicka tillbaka den.

/Peter

Precis som Peter skriver, det är chansningen att köpa obesett, allra enklast är att sälja här och rädda en del. Vilken kikare var det du köpte?

Som privatperson tror jag nog det är kört att få tillbaka moms. Kolla som sagt med tullen för att vara på den säkra sidan.
Gissar att det är bättre ekonomi att försöka sälja den här i Sverige i stället för att skicka tillbaka den.

/Peter

Det borde inte vara ett problem, i det här fallet har man ju gjort en särskild inbetalning trots att man inte är momsredovisningsskyldig, och då borde det funka omvänt också - men jag vet verkligen inte.

Frâga tullen, säkrast och enklast.
Det finns en funktion som gäller att slipa betala tull och moms igen om en vara har returnerats utanför EU för reparation och sedan tas in igen, sâ nog finns nâgot som löser ditt bekymmer oxâ.
Men jag skulle nog bereda mig pâ lite pappersjobb och att det tar ett tag att fâ tebax pengarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips