Restresor till MTB ställen?!

Funderar på att köra MTB utomlands över påsken, gärna runt medelhavet. Kan någon rekommendera bra MTB ställen dit man kan hitta restresor (med andra ord, turistorter med bra MTB möjligheter)

/Tobias
 
Gran Canaria

Ett ställe som kan rekommenderas är Kanarieöarna. Gran Canaria har jag själv varit på. Liten ö och ändå nästan 2000 meter hög, vilket ger bra med klättring och omväxlande natur! Ofta lätt att hitta billiga resor dit oxå!

/Dennis
 
Tack för tipset Dennis!

Men kom igen det måste finnas flera som vet nått om cykling utomlands?!
 
Har bott i USA väldigt länge och känner den delen av världen bättre men kolla in den här länken. Av dessa resor har jag och min fru gjort Copper Canyon och det var helt otroligt!
http://outsideonline.com/outside/destinations/200303/200303_nomads_9.html


Vi har också testat norra Italien. Här är mitt svar till någon som undrade Om cykling i alperna.

Norra italien!
Jag och min fru var på äventyrssemester i Norra Italien för två år sedan. Ett av våra främsta intressen är extrem MTB och norra Italien är perfekt för detta. Vi spenderade en hel del tid vid sjön Lago di Garda och där är cykling mycket populärt. Sjön är valdigt stor och omgärdard av höga berg så vyerna är fantastiska. Eftersom vi bodde i NYC för tillfället flög vi till Muenchen för att hälsa på en kompis och sedan hyrde vi bil och drog till Italien. Hann med att vandra i Garmisch (Tyskland, 45 min från Muenchen) på vägen ned.

Lago di Garda är endast 4-5 timmar med bil från Muenchen så läget är mycket bra. Vi valde att bo i Malcesine som ligger mycket fint till men har lite väl mycket tursiter för vår smak. Vi njöt av fina restauranger och vin på kvällarna och MTB på dagarna. Man kan hyra cykel (av hög standard)om så önskas och det finns gott om kartor och olika routes. Känner man för att fixa guide ar det heller inte något problem. Naturligtvis mycket härliga och branta berg att klättra i men även en del singletrack. Vid ett flertal berg kan man välja mellan att ta gondola upp eller trampa själv. Måmga olika routes börjar i Malcesine men man kan även ta färja över sjön till andra sidan för mer äventyr. Dom flesta turer blir rätt långa så man bör ha med sig lite proviant i sin Camelbak. Det finns en hel del info på webben men jag har ej sidorna tillgängliga just nu.

Vi fortsatte sedan upp till Val Gardena för lite rockclimbing/vandring/cykel. Val Gardena är definitivt ett ställe att rekommendera sommar som vinter. Dolomiti bergen har mycket att erbjuda. Mycket trevliga människor, härliga små hotell, fantastisk mat, och obegränsade möjligheter till äventyr. Här finns det mycket mer singletrack och man kan förstås även ta gondolas upp till toppen om så önskas. Gör en sök på Google för sites för det finns väldigt mycket information.

Enjoy

H
 
Nu var det bokat, 16-23/4 till Gran Canaria. Har hittat fina Specialized cyklar att hyra så nu är det bara att hoppas att lederna håller måttet!

Avlägger rapport efter hemkomst.
 
Jaha då var man hemma igen. Kroppen är fortfarande hel men med en del skavanker...

Vi hade hur kul som helst, Gran Canaria erbjuder massor av singel tracks samt grusvägar med höjdskillnader på 2000m! De stora höjdskillnaderna innebär att man bör ta med sig en extra tröja, det kan vara kallt på 2000m höjd, samtidigt som söndagsseglarna ligger och solar på playan.

Det finns ett antal vandringsleder, single tracks, som är helt fantastiska att cykla på. Man kan hitta både lätta leder samt leder som får den mest djärva downhillåkaren att bli nervös. Enda tricket är väl som vanligt att man måste hitta lederna. Med hjälp av kartor kommer man långt men till vår stora hjälp hade vi våra värdar på Bed & Breakfast stället där vi bodde. Stället hittar ni på: "www.hotelvilladelmonte.com". De fixar cyklarna åt dig samt kan skjusa upp er en bit på vägen samt erbjuder bra boende och en excellent frukost. De har även en guide "Carmelo Ruiz" som kan ön utan och innan. Han kostar lite pengar men är definitivt värd det. Om ni mailar BB's värd Petra, hälsa från mig.

Vi hyrde som sagt Specialized cyklar, båda heldämpade, en av model "Enduro FSR" (nypris ~20 000 Skr) samt en "Rockhopper FSR" (nypris ~13 000 Skr). De hade blivit ganska hårt körda tidigare men fungerade helt ok. Smärre justeringar av broms och växlar behövdes dock under veckan. Båda cyklarna klarade mycket tuff terräng, enda invändningen är att den billigare cykelns framdämpare (Manitou comp) var för mjuk (den bottnade ibland fastän jag bara väger 73 kg).

Om nån har några fler frågor om cykling på Gran Canaria, skicka ett ebrev! /Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.