Respons önskas på tur (Kebnekaise) mm

Hej!
Jag och mina kompisar ska försöka oss på en bestigning av Kebnekaises sydtopp. Vi har en del frågor som vi hoppas kunna få svar på här bland alla erfarna! :)

Vi anländer till Kiruna flygplats torsdag 23 juli kl. 12.15 och planet går hem igen måndag 27 juli kl. 12.35.
Torsdagen: Vi tar oss från flygplatsen till Nikkaluokta och till Fjällstationen för att tälta där.
Fredagen: Vi börjar vandra mot sydtoppen via västra leden och ställer upp tältet någonstans längs den (vart är detta lämpligt?).
Lördagen: På tidiga morgontimmarna (03.00?) börjar vi ta oss upp mot sydtoppen för att öka chanserna för god sikt. Vi är tillbaka till tältet på lördag eftermiddag.
Söndagen: Vi vandrar tillbaka till Nikkaluokta där vi tältar.
Måndagen: Vi tar oss till flygplatsen och åker hem.

Hur låter detta? Finns smartare förslag? Är det bättre att låta tältet stå kvar vid fjällstationen och redan på fredagen, tidigt på morgonen, börja bestigningen för att sedan övernatta vid fjällstationen och bara vila fötterna på lördagen? Vi är lite kluvna. Allra bäst hade det varit att ha längre tid på oss eftersom att vi nu inte hinner invänta klarväder osv. men det kan vi tyvärr inte.

Jag kanske ska tillägga att vi alla är 20 år och någorlunda tränade. Anledningen till att vi inte valde den östra leden är att vi helst vill gå utan guide och har förstått att man inte bör gå östra ensam utan viss skicklighet och vana. Stämmer det?

Vi undrar också i vilka väder man borde vända och låta bli att fortsätta bestigningen?

Mvh Jenny och co
 
Några km bortom stationen finns gott om fina tältplatser. Därifrån gör man lätt en topptur på en dag, västra leden, om vädret tillåter.

På torsdagen hinner ni gå en bit från Nikkaluokta, många skulle nog gå hela vägen till Keb. Då skulle ni ha två dagar att pricka in det fina vädret.

Lycka till! Nils
 
Som nilssa skrev så finns det tältplatser en bit bortom turiststationen. Gå dit på torsdagen.

Om vädret är bra på fredagen så är det smart att gå till toppen då. Blir ju trist om det regnar på lördagen och ni inte tog vara på fredagen...
Att börja klockan 3 är helt onödigt. Sov ut i stället så ni är utvilade.

Vända bör ni göra om det blir dimma eller tungt snöfall. I regn och mulet väder går det bra att gå upp, fast då får ni ju ingen utsikt förståss.
 
Okej! Tack för båda svaren! Är det fler som har åsikter om vilken tid man ska börja vandra mot toppen för att ha största möjliga chans för god sikt? Jag tycker mig nämligen ha läst att förmiddagarna oftare är klara än eftermiddagarna? Men det kanske beror på vädret i stort?
 
Okej! Tack för båda svaren! Är det fler som har åsikter om vilken tid man ska börja vandra mot toppen för att ha största möjliga chans för god sikt? Jag tycker mig nämligen ha läst att förmiddagarna oftare är klara än eftermiddagarna? Men det kanske beror på vädret i stort?

Det är snarare vädret i stort. Just nu är det skitväder, men det skiftar snabbt. Det kan handla om timmar. Men vill man sova på en "grisplats" kan man ta sig högre för att snabbare kunna ta toppen och därmed öka chanserna till att hinna vid en väderlucka om man inte har tur och får kanonväder mao :)

// Jocke, som ska upp den 11 eller 12 eller 19 eller 20 :)
 
Tycker också att starta 03.00 är lite overkill. Det är ändå hyffsat ljust hela dygnet däruppe så om ni skulle bli sen ner gör inte det så mycket. Starta runt 07.00-08.00 skulle jag ha gjort.

Östra leden tycker jag inte ni ska gå själv om ni inte klättrar och har utrustning för det.

Själv startade jag 08.00 vid fjällstationen och var tillbaka 21.00. Då gick jag upp via östra och hem via västra.
 
Några km bortom stationen finns gott om fina tältplatser. Därifrån gör man lätt en topptur på en dag, västra leden, om vädret tillåter.

Man skulle kunna utsträcka det till att hela vägen fram till foten av Tuolpagorni där västra leden börjar gå uppåt i stenskravlet finns fina tältplatser. Och ju längre bort man tar sig, desto närmare är det förstås till toppen.

En bra bas för toppbestigningar är också Singivagge. Men då får man gå runt nästan bort till Singi om man tycker att Silverfallet är lite för brant att ta sig upp (eller framför allt ner) i. Och då blir det ju också lite längre tid för hela expeditionen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Lull Tips på vandringsstavar önskas. Fjällvandring 16
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Hompedompe Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept Fjällvandring 8
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
MarieC Norgetips önskas! Fjällvandring 3
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Mike C Kortvarsel tips angående stugtur önskas. Fjällvandring 8
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
Maija Tips för Jotunheimen önskas Fjällvandring 12
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
dmitrij Tips om Alaska önskas Fjällvandring 7
Kay Tiger Tips på rutt i bd10 önskas. Fjällvandring 2
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
cnygardh Solotur i Sarek, tips önskas! Fjällvandring 16
Gunilla Jämtland - snabba tips önskas! Fjällvandring 6
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
Sven S Tips önskas: Fjällvandring veckan före midsommar Fjällvandring 12
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
nidob49 Vandraruppror önskas. Fjällvandring 17
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
laurentiusweg Myggsituation i Sarek? Rapporter önskas Fjällvandring 9
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
petratetra Tips om Jotunheimen önskas! Fjällvandring 14
cnygardh Aktuell rapport om vattenläget i Sarek önskas!! Fjällvandring 8
avslutatmedlemskap150217 Aktuell rapport Sarek önskas Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.