Padjelanta - förslag på rutt önskas!

Hej
Har velat lite vad gäller nästa vandring men har nu bestämt mig för Padjelanta. Har läst igenom Grundstens bok och velar nu lite vad gäller vägval.

Avresa från Stockholm runt 10-11 augusti
Längd på vandring, ca 10-13 dagar.
God erfarenhet och kondition samt bra utrustning :)
Kommer gå själv med proviant för ca 5 dagar innan komplettering.

Verkar lite tråkigt att gå huvudleden som mer verkar likna en motorväg, men jag kanske har fel? :)

Alla förslag tas emot med glädje och beaktning!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Padlelantaleden är inte alls lika upptrampad som ex norra Kungsleden och med den tid du har till förfogande skall det räcka till hela leden. Rekommenderar att du startar i Kvikkjokk och slutar i Ritsem (där du även mot slutet kan välja att gå mot Änonjalme eller Vaisaloukta).
För alternativa sträckor framgår det inte om du går med tält eller är beroende av stugor för övernatning och är van att gå oledat? Då dessutom provianteringsmöjligheterna är begränsade i Padjelanta (Såmmarlappa resp Staloloukta) innebär det också begränsningar för dig om du inte väljer att bära med dig proviant+bränsle för hela turen.

Hej
Precis tillbaka efter några dagar uppe i Grövelsjön :)

Missade en del info, inte är så lätt att svara på min fråga.
- Kommer ha med mig tält (Akto)
- Van att gå oledat
- Går med mindre ryggsäck (65l) vilket begränsar utrymmet för mat.

Min tanke var att starta från Ritsem och eventuellt ta kurs mot Stibok innan jag ansluter till leden. Gå i 4-5 dagar för att sedan proviantera i Staloloukta.

Därefter tänkte jag gå österut för att sedan vika söderut och gå till Tarralouppal. Därifrån gå "Linne-leden" ner till Kvikkjokk.

Tacksam för input rörande för- resp nackdelar med att starta i Ritsem. Är det bättre att gå norrut, varför? Kan tänka mig att det kanske inte är den bästa avslutningen att gå i "skog", eller?

Ser fram emot mer tips :)

Västra Padjelanta

Hejsan.

Nu har du ju redan fått kanonfina tips, men min personliga favorit är nog trots allt västra Padjelanta. Även om Majjwns turer ligger mycket nära.

Då det finns ett par i princip omöjliga vad om man vill runda de stora sjöarna är det bästa alternativet att först ta Padjelantaleden till Staloloukta och fixa båttjuts där. Sen är det bara att knata norrut till Ritsem.

Ett annat mycket spännande alternativ är att starta i Rago i Norge och sen gå åt nordväst hela vägen upp till Ritsem. En makalöst fin och varierande tur genom det som kan vara Skandinaviens minst besökta högfjällsområde.

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips