Reservdelar till rullskidor?

När vi ändå är inne på det här med rullskidor så undrar jag om någon vet något ställe där man kan hitta reservdelar till äldre rullsidor? Fjädrarna till spärrmekanismen i bakhjulet har gått sönder, och jag behöver nya. Jag har kollat med flera försäljare utan resultat.

Rulskidor säljs ju ofta av små "källarföretag", så man skulle ju hoppas att någon försäljare har gamla delar liggande i något hörn. Några tips?

Peter

Pölder?

Tony Pölder har reservdelar (www.polder.se), finns det där kanske? Det är dock lite osäkert att beställa per postorder från dem, leveranser glöms bort, dåligt med meddelanden om restnoteringar etc. Det bästa är om du har vägarna förbi Nässjö.

I Malmö (du tycks ju vara Skånepåg...) så är Intersport på Södergatan det bästa jag stött på, men de har inte mycket prylar (de kanske kan beställa?). I Lund så hade ju Team Sportia-butiken tidigare en del grejor, men efter ett ägarbyte så tycks de ha ändrat inriktning på verksamheten.

Det är allt jag kan komma på. Sorry! Det är ett elände att bo i den här landsändan!

/Håkan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det mesta är kollat...

Jag har kollat med Intersport i Malmö och Borås, med Tony Pölder i Nässjö, med G&B i Rottne, med Tångaberg Sport utanför Varberg. Alla dessa säljer rullskidor, men ingen har eller kan skaffa fram reservdelar till mina skidor. Var butiken ligger har ju för den delen mindre betydelse. Små reservdelar går ju att skicka med post ganska lätt.

Finns det inga rullskidförsäljare i Stockholmstrakten?

Peter

PS Intressant länk Håkan! Man kanske måste skaffa nya skidor om man inte kan laga de gamla... DS

Jo...

nog kan du köpa nya, men har du inte ett av dessa märken? De borde ju i så fall ha koll på reservdelar, tycker man.

/Håkan

Nja...

Mina skidor är av märket SwedSki, och det finns inte längre. Om jag är rätt informerad så har det gått upp i Elpex, som nu säljer nästan likadana skidor under namnet Wasa 610. Jag har varit i kontakt med Elpex, och de har inga reservdelar till SwedSki. Därför står mitt hopp till att någon har några gamla delar liggande i ett hörn någonstans.

Det ser mer och mer ut som att jag måste skaffa nya bakhjul. 800 spänn, bara för att några små fjädrar saknas...

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips