Reservdelar för kedjebrott på tur?

Var ute och cyklade i skogen häromdagen, inte jättelångt hemifrån och jag drömde, dumt nog, att min pendlarcykel var en MTB och i en uppförbacke trampade jag av kedjan. Rullade ner och ut till bilväg och ringde efter skjuts hem men vill inte göra detta till en vana och funderar därför på hur man nödlagar kedja i skogen, Jag har multiverktyg med kedjebrytare men behöver man reserdelar till kedjan också eller trycker man ut en befintlig nit och återanvänder? Väl hemma med nyinköpt kedja följer det ju med en ny nit att skarva ihopa med. Har ni med extra nitar på tur för nödlagning (säljs nitar lösa?) eller till och med ett nödkedjelås?
Jag har 3*9 klingor så på min kedja finns ju normalt inte kedjelås men kanske man har det som nödlösning för att ta sig hem efter kedjebrott?

Tacksam för tips!

/Patrik
 
Sök på "SRAM Power Link 9-speed" så får du förslag på var du kan handla ovanstående. De fungerar utmärkt med dina växlar och levereras tillsammans med SRAMs kedjor. Till 9-delat vill jag minnas att det går att återanvända.

(Det finns också andra leverantörer.)
 
Nu är senaste kedjan en Shimano-kedja, av den enkla anledningen att det var vad som satt på cykeln (och jag köpte med exakt samma siffor instansat för att vara säker på att det skulle funka) och växlarna är shimano också.
Funkar kedjelås från SRAM på en shimano-kedja, givet att bredden=antal växlar på kassetten är rätt = 9 i mitt fall?

Däckavtagare i plast har jag också slutat använda, pga bristande hållfasthet, jag har också krängare i metal.

Ett kedjelås som detta behöver väl bara verktyg för att "öppnas" - att nödlaga/återsluta kedjan i skogen gör man väl bara med ett distinkt ryck så klickar den i sitt stängda läge?
Men jag kan tänka att öppna den kan kräva specialverktyg.

Som med-på turen-verktygslåda har jag toppeak alien 3:
Tror jag kom fram till det efter en tråd här också.
Uppskattar särskilt den lilla böjda stela ståltråden i verktyget som håller ihopa kedjan i läge när man ska sätta dit nya niten.

Så glad att här finns cykelkunniga som delar sin klokskap!

/Patrik
 
Har du bara rätt delning så fungerar Power Link precis lika bra på Shimano-kedjor.

Kedjor är i stor utsträckning standardiserade och utbytbara. Däremot gäller det att hålla koll på om du har 9, 10, 11 eller 12-delat. :)

Det går i princip alltid att dra fast låset med en fot på pedalen och handen på styret för att bromsa bakhjulet. Har du då låset på den "övre" sidan klickar det ihop. Det har i alla fall alltid fungerat för mig.

Det behövs som sagt ett verktyg för att ta loss det. Jag har i alla fall inte lyckats utan verktyg.
 
Glöm inte att byta kedja inom kort.

Har drivlinan gått länge på samma kedja kan kassetten bak och kanske någon klinga behöva bytas i samma veva. Om det är värt att byta kedja för att riskera att byta annat är en bedömning man får göra.

Är kedjan fint underhållen kan du med lite vilja och tur få isär en snabblänk utan verktyg.
 
Glöm inte att byta kedja inom kort.

Har drivlinan gått länge på samma kedja kan kassetten bak och kanske någon klinga behöva bytas i samma veva. Om det är värt att byta kedja för att riskera att byta annat är en bedömning man får göra.

Är kedjan fint underhållen kan du med lite vilja och tur få isär en snabblänk utan verktyg.

Då jag inte hade någon reservlänk då det hände så köpte jag ny kedja och monterade den. Får inte till det helt knakfritt då jag tar i och har försökt justera och det blev lite bättre, men får ta en ny titt och försöka se om ajg behöver ny kasset också - hade hoppast inte behöva det då den inte är så många mil gammal. Mne får jag inte till det så blir det ny kasset också och får bestämma mig ganska snart, så länge kedjan också är "ny" dvs inte tillsliten.

/Patrik
 
Då borde det inte vara något problem.

Förstår inte riktigt vad som kan knaka som har kontakt med kedjan, det är ganska vanligt att vevlagret knakar och låter. En klinga kanske sitter löst? Du ska ogärna böja kedjan för mycket vid växling, alltså ha på minsta drevet både bak och fram.
 
Senast ändrad:
Knaka är kankse fel ord, men växeljusteringen är inte helt 100%ig efter kedjebytet, så vad säger man, det rappar när växlarna inte riktigt stannar i läge. Jag tycker växelörat ser rakt ut och att kedjan går rakt med trissorna bak och att framväxeln sitter parallelt med kedkan men jag är nybörjare på växeljustering. Jag har läst böcker och sett filmer om hur man justerar men tycker det är ett klurigt hantverk att får rätt på växlar. Nej, det är inte bara på extremväxlarna det låter illa (=dvs inte bara växel "9 och 19" av mina 27 + dvs minsta + minsta resp största + största )

/Patrik
 
Knakande cykel är ett helvete, kan vara nästan vad som helst, från sadelstolpen till framdreven och allt därimellan.

En kedja töjer sig vartefter och blir längre efter några hundra mil. Och sliter då ner dom bakdrev som används mest. Och när man byter till en ny kedja så kuggar det över på en del växlar, så byt kranspaketet bak oxå, och så småningom även framdreven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
ingopongo Problem med reservdelar. Mountainbike 3
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.