Reservdagar i Rapadalen m.m.

Jag håller på att planera sommarens vandring i Sarek, hur många reservdagar jag skall lägga till och var det kan vara roligt att spendera de extra dagarna.

Hur lång tid tar det för en ”normal” person att vandra från Mikastugan genom Rapadalen höga vägen till Svijnne?

Jag har i planeringen uppskattat det till 4 dagar, är det tillräckligt även om det blir dåligt väder?

Om man vänder på det och får ”extra” dagar över, vad hade ni spenderat dem på i Rapadalen?

Måste båttider från Svijnne alltid bokas?

Jag får det till 5-6 mil och med 15 km per dag tror jag det går på 4 dagar, men då utan marginaler. Med tanke på att flera större vad ska passeras och annat som kan krångla så behöver du en reservdag också. Låddepakte är en fin avstickare, men kommer ju tidigt på sträckan. En annan sådan är förstås Skierffe. Eller så kan du bara stanna på höjden efter uppstigningen från Rapaselet och njuta av utsikten.

Du har säkert hittat STF:s hemsida med info om båttider, https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/fjallen/transport-fjallen/batar-fjallen/

Hälsn Pelle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I did this route a couple of years ago and it took us 5 days, although we are generally slow hikers. I would say 4 days is probably not enough. Going fast in Rapaselet is quite difficult due to the dense vegetation and can take a lot of energy. The most difficult water crossing is probably Tjagnarisjiegna which may have substantial amount of water early in the season. The steeper and higher sections at Spokstenen and above Rapadalen can be hard in bad weather due to the rocky terrain. So in all, I also think 5 days are required.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips