Reseberättelse Nepal

Hej!
När var du i Nepal. Funderasr på att åka dit i höst, men UD varnar. Skall man lyssna på detta eller är det mer eller mindre oroligt hela tiden?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vänta lite

Jag hade väntat lite med att åka till Nepal. Man ska absolut ta varningarna på allvar, den maoistiska gerillan massakrerade så sent som i helgen 80 människor i västra delarna av landet. Regeringstrupper sköt ihjäl 140 st av de ca 800 som attackerade, men var tvugna att dra sig tillbaka. Sålunda kontrollerar gerillan detta område idag, som är helt laglöst.

Kathmandu dalen är fortfarande regeringskontrollerad, men just nu skiftar läget väldigt snabbt.

Det går säkert att resa i vissa delar av Nepal om man är väldigt äventyrslysten. Men man bör vara beredd på att göra mycket snabba förflyttningar och ha en hel del US dollar i små valörer med sig för att betala sig ur uppkommna "situationer".

Mvh
Johan

Vi åker till Nepal i september

Vi skulle ha åkt i april, men pga. oroligheterna sköts resan upp till september. Så sent som förra veckan fick jag ett mail av Renata Chlumska, som är reseledaren, att resan blir av. De har kontakter i Kathmandu och läget är väl ganska lugnt just nu. Men det kan också vända ganska fort igen, tror jag.
ha det Rainer

överdrivna rykten

Har försökt läsa in mig på ämnet så mycket det går. Det verkar lite grann som västerländsk media överdriver läget i Nepal, eller bara fokuserar på det dåliga. Det bör sägas att såväl regeringsstyrkor som maoister tydligt uttalat att turister kommer att lämnas i fred. Visst har det hänt att trekkers har fått betala "vägskatt" men det är ju sånt man får räkna med på fler ställen i världen. Svenska UD varnar för resor, medan brittiska och amerikanska motsvarigheten inte gör det.
Själva ska vi åka i mitten av september och trekka i Kanchenjunga-området.
Enligt Nepals turistinformation har antalet trekkare minskat med 45% det senaste året. I annapurna motsvarar det en minskning från 60 000 till drygt 30 000, man lär alltså inte bli ensam...

Läget i Nepal

Hej!

Jag och en kompis planerar att åka till Nepal och gå till EBC i oktober. Har också försökt få klart för mig hur läget egentligen är där bort. Låter dock skönt att det är fler som "vågar" åka! Hörde ett rykte att Äventyrsresor ställt in sina resor till Nepal i höst och det fick mig att bli lite fundersam men än så länge så är jag helt inställd på att åka om inte situationen skulle försämras.

//Eva

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips