Rese-radiotips

Ha ha! Vad fånigt. Nu funkar det. Är nog några månader sen jag försökte. Men det har alltså gått minst ett år sedan jag kunde använda DAB.
 

Vill man spara bandbredd och batteri och lyssnar mycket på direktsänd radio i mobieln bör man välja en mobil med inbyggd äkta FMmottagare, flera nya Sony-modeller har det, men det blir alltmer sällsynt. Märkligt nog har Samsung S8 för amerikanska marknaden FMradio men inte den europeiska varianten. Tror det är samma chipset och har lyckats ladda FMradio-appen till min europeiska men radio startar ändå inte, så det får bli SRplay om inte Sonyn är med.
En snabb googling säger att DABmottagare i mobil inte är så vanligt - en LG från 2016 är en träff.

/Patrik
 
Vill man spara bandbredd och batteri och lyssnar mycket på direktsänd radio i mobieln bör man välja en mobil med inbyggd äkta FMmottagare, flera nya Sony-modeller har det, men det blir alltmer sällsynt. Märkligt nog har Samsung S8 för amerikanska marknaden FMradio men inte den europeiska varianten. Tror det är samma chipset och har lyckats ladda FMradio-appen till min europeiska men radio startar ändå inte, så det får bli SRplay om inte Sonyn är med.
En snabb googling säger att DABmottagare i mobil inte är så vanligt - en LG från 2016 är en träff.

/Patrik
Fast som jag skrev att jag förutsatte att hängmattan var placerad i trädgården och att man där kan köra Wi-Fi, för det har väl alla😜 En smartphone har ju ett närmast oändligt utbud jämfört med en radio. Men så klart har man inget Wi-Fi eller snikabonnemang är det ju radion som gäller. Man kan också använda sin radiopeng till en Wi-Fi repeater så man får bättre täckning.
 
Fast som jag skrev att jag förutsatte att hängmattan var placerad i trädgården och att man där kan köra Wi-Fi, för det har väl alla😜 En smartphone har ju ett närmast oändligt utbud jämfört med en radio. Men så klart har man inget Wi-Fi eller snikabonnemang är det ju radion som gäller. Man kan också använda sin radiopeng till en Wi-Fi repeater så man får bättre täckning.
Edit. Men så klart ligger man även i hängmattor i skogen och där funkar ju Wi-Fi inte. Så där är ju alternativen att steppa upp Surfmängd på telefonen eller köpa en sonyradio
 
Jag såg vid gårdagens loppisrunda en radio i originalkartong för 15 kronor. 4 st AA batterier enligt någon som jobbar på loppisen. Knappast DAB men för 15 kronor kan man inte få allt.
Radio beskuren P9035670.jpg
 
DAB, FM, KV, MV och LV kräver antennsyn. Valet av stationsplats är kritiskt. Min antika, analoga Sony DS7100 får duga 33 år till, då blir jag 105.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kraftverket Radiotips Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.