Resårband som är elastiskt på tvären

Jag håller på att sy en GPS-väska som är måttanspassad till min GPS. Som förlaga har jag en Hama kameraväska

57111.jpg

Hama har elastiska band (resårband) på sidorna.

Nu visade det sig att de resårband jag har i sytillbehörslådan "bara" är elastiska på längden, medan Hamas resårband är elastiska på tvären.

Är det någon som vet var det finns resårband som är elastiska på tvären, alternativ resårband som är 100-120 mm breda?

Jag har förutom på dom lokala sytillbehörsfirmorna redan kollat på Shelby och Panduro hobby.

Per

Du får ju inga svar! Ska först säga att jag inte vet var sådana resårband finns att köpa. Funderar dock på om du inte skulle kunna använda ett svärstretch-tyg istället? Kraftig jackmudd, slaktade mysbyxor i syntet eller något sådant? En urvuxen softshelljacka för småbarn borde kunna fylla funktionen, tycker jag. Förlåt om detta inte är något svar på din fråga. Började bara grubbla på själva problemet - ibland ser man ju inte skogen för bara träd... Lycka till! Anna

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ett

alternativ kanske är att trä en gummilina i ett tygnät eller att sy fast ett par resårband bredvid varandra som du sicksackar fast med banden utdragna på det som skall bli eller redan är väskans gavlar.

Egentligen tror jag att det skulle räcka rätt bra med resårband när öppningen samt mittpå gaveln. Dessutom bör detta bli lättare.

Thure

PS finns tydligen 6 cm breda reårband http://www.tradera.com/Resarband_benvit-auktion-77611055

En gissning från min sida är att bandet i väskan inte alls är elastiskt på tvären utan bara är ett väldigt brett band.

Jag har nu gjort en måttskiss på väskan som ska passa min GPS och sytt ihop den köpta kameraväskan igen.

Jag kollade strukturen i resårbandet med en lupp (har inget mikroskop) och jag tror Nermander har rätt. Resårbandet är brett (ca 100 mm).

Så jag kommer nog att sy tunna ”gavlar” på väskan och komplettera med några (2-3 st) resårband (hängselband) på vardera sidan.

Visten med resårband eller något annat elastiskt är att man inte behöver vara så noggrann med måtten och hur stor sömsmån man har.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips