Mera modifikationer

Håller på med lite uppgraderingar av min utrustning inför den kommande issäsongen.

Kanske kan det inspirera till funderingar och förbättringar hos er andra.

I våras köpte jag inspirerad av en tråd här på Utsidan en bit nättyg på Tygverket på Södermalm. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48905

Jag provade först på en gammal North Face tursäck att sy på sidofickor med elastisk avslutning upptill. Konceptet fungerade bra på majturen i Kebnekaisefjällen och har gjort den gamla säcken betydligt mångsidigare.

Nu går jag vidare med skridskosäcken. jag har fram till nu haft upp till 10 olika pryttlar på axelremmarna men skall nu fixa till det mera ändamålsenligt.

Jag har funnit att jag numera använder GPS mera aktivt då uppgraderingen till Vista HCx och FriPro underlättar och förbättrar navigeringen påtagligt. Den känsligare mottagaren gör att jag kan ha GPSen i en sidoficka på ryggsäcken och dra upp den för att kolla position och riktning.

Tidigare satt GPSen bara som en spårregistrerare högt upp och relativt oåtkomligt på axelbandet.

För att underlätta sömnadsarbetet och minska risken att kantiga pryttlar fastnar i meshväven syr jag fickorna med sidor i spinnakerväv. Syr man fast botten och sidorna först i säcken så kan man använda symaskin till mycket stor del. Symaskinen kan även använas till att sy ihop meshen med spinnackerväven.

Förutom GPSen planerar jag att ha kikaren och kanske lite snacks mm placerad i någon av sidofickorna. Kameran får i och med att jag tagit undan gps och kikare en mera naturlig plats i en väska på vänstra axelbandet.

Rent allmänt vill jag inte ha prylar jag vill ha åtkomliga i fickor på skridskojackan, då jackan ofta åker av och på i takt med variationer i temperatur och ansträngningsgrad.

Tidigare ikväll har jag gjort en påse för min lättviktsräddningslina (159 gram) på ena axelbandet. Har tidigare inte haft någon optimal lösning för att både kunna ha linan säkert fastsatt samt lättåtkomlig från vak.

Lägger in ett par bilder nedan.

Thure
 

Bilagor

  • 2725354813_ed1ba35bce.jpg
    2725354813_ed1ba35bce.jpg
    103.4 KB · Visningar: 903
  • 2725354031_599b7bf814.jpg
    2725354031_599b7bf814.jpg
    187.4 KB · Visningar: 771
Det ser ju riktigt bra ut! Jag har faktiskt funderat på någon liknande lösning till min styrväska på cykeln. Inte för GPS:n utan för godiset :)

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
0301 Mera kraft Långfärdskridsko 3
Mera mot stavar i Vikingarännet. Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.