Handla mesh i Stockholmsbutik?

Håller på att sy en ny ryggsäck inför sommarens vandringar. Ska byta ut trontjänaren (min ljusblåa fjällrävensäck från 70-talet) mot en lättare och framförallt mindre säck.

Fick tag på det mesta från Shelby i Finland. Men meshen som jag hade tänkt ha till sidfickorna var slut. Är lite snål och vill gärna slippa extrakostnaden att beställa från annan firma och undrar därför om ni vet någon butik i Stockholmsområdet som säljer just sådan mesh, helst svart.

/L
 
På Tygverket på Söder finns det mesh som lämpar sig för ryggsäcksfickor.

Jag har varit där och köpt till oss båda så nu kan vi börja sy våra ryggsäckar. :)

/B
 
Tack för tipset.

De hade en del olika typer av mesh på Tygverket (St Paulsgatan rätt nära Slussens T-bana).. Den mer finmaskiga varianten skulle kunna lämpa sig att ha i ventilerande fickor i jackor och byxor.

Jag tänker sy på meshfickor på några av mina äldre ryggsäckar med den grövre meshväv jag köpte igår.

Skulle ni välja att sprätta upp sömmar och sy in meshväven i de äldre sidsömmarna, eller att sy på utanpå ryggsäcksväven, och i det senare fallet vilka sömmar skulle ni använda?

Thure
 
Vad skulle ni säga är den största fördelen med att ha mesh i ryggsäcksfickor? Jag blir lite nyfiken eftersom jag tycker att allt med hål i obönhörligen leder till att saker fastnar och skulle inte komma på tanken att ha det i en ryggsäcksficka. Tacksam för upplysning, för det känns som om jag har missat poängen.
 
Jag tänker sy på meshfickor på några av mina äldre ryggsäckar med den grövre meshväv jag köpte igår.

Skulle ni välja att sprätta upp sömmar och sy in meshväven i de äldre sidsömmarna, eller att sy på utanpå ryggsäcksväven, och i det senare fallet vilka sömmar skulle ni använda?

Thure

Oj, svårt att säga. Tror att det beror på tyget i säcken och vad du tänker ha i fickorna. I o m att jag gör en ny säck kommer jag att sy in fickorna i sömmarna. (Intalar mig att det blir tåligare så. ;) ) Men, samtidigt känns det inte helt ok att sprätta och sy för många gånger på samma ställe... Hm... Vilket delikat litet problem att fundera på.

Vad skulle ni säga är den största fördelen med att ha mesh i ryggsäcksfickor? Jag blir lite nyfiken eftersom jag tycker att allt med hål i obönhörligen leder till att saker fastnar och skulle inte komma på tanken att ha det i en ryggsäcksficka. Tacksam för upplysning, för det känns som om jag har missat poängen.

Hej Öhrnell! Måste passa på att ge en eloge för tältskapandet. Jag följer din blogg med stort intresse.

Ang meshen, så inbillar jag mig att den flexar bättre och är luftigare är tyg. Har aldrig småsaker i mina yttersidfickor och har därför inte upplevt att saker fastnar.
 
Hej Öhrnell! Måste passa på att ge en eloge för tältskapandet. Jag följer din blogg med stort intresse.

Ang meshen, så inbillar jag mig att den flexar bättre och är luftigare är tyg. Har aldrig småsaker i mina yttersidfickor och har därför inte upplevt att saker fastnar.

Man tackar och bugar! Nu är det ju vår i luften, och tältet måste ju börja bli klart snart. Jag var helt inställd på att börja igen igår, men barnen var inte isäng förrän halv tio, och då var jag en urvriden trasa. Men ikväll ska jag åtminstone ta fram projektet igen och pillra vidare. Krisar det med tiden senare så får jag väl ta med mig smådelar och sitta och sy på lunchrasten på jobbet...

Nu förstår jag mig bättre på meshen tror jag. Det är utflyktsäpplen, vattenflaskor och andra stora runda saker man ska ha där, och så ser fickan tjusigt slät ut när den är tom. Kanske inte så dumt, men jag skulle nog ändå mest få granris och skräp i mina är jag rädd - om jag nu hade några.
 
Förenkla...

Jodå Öhrnell i skogn får man snart en risig historia att förvara sin Merflaska och paraply i, men i bergen och på stränderna går det riktigt bra. Skulle oxså sy i sammanfogningssömmarna, (lat och ett par sömmar mindre) en liten ynklig nätficka ser jag inget behov av, jag har aldrig sytt nya fickor som gamla "thermosfickormodellen", men det finns säkert ett behov av dylika oxså....En modell jag sytt är 2/3 med mittveck för volymen, platta sidofickor utan överdel. Har använt textilgummiband till översidan och vanliga raka sömmar, avig först omvik och på andra sidan rät. Mindre skräp om den räta ligger på insidan, inbillar jag mig. Den andra modellen har blixtlås och är på lockinnersidan.
//J
 
Vad skulle ni säga är den största fördelen med att ha mesh i ryggsäcksfickor? Jag blir lite nyfiken eftersom jag tycker att allt med hål i obönhörligen leder till att saker fastnar och skulle inte komma på tanken att ha det i en ryggsäcksficka. Tacksam för upplysning, för det känns som om jag har missat poängen.

En sån här ficka nedtill i flanken på en ramlös säck är bra för t ex kikare, kamera, GPS, äpple, näsduk, karta, tidtabell, plånbok, biljett, tidning, mobil, vattenflaska och annat man vill ha till hands utan att ta av sig ryggsäcken när klädseln inte har lämpliga fickor eller man packat ned jackan etc.. Fördelen med Mesh är att man kan se respektive känna var man lagt vilken pryl samt att fickan är hyggligt eftergivlig.

För nycklar och andra spetsiga/spretiga saker är konventionella fickor betydligt lämpligare.

Thure
 
Nu förstår jag mig bättre på meshen tror jag. Det är utflyktsäpplen, vattenflaskor och andra stora runda saker man ska ha där, och så ser fickan tjusigt slät ut när den är tom. Kanske inte så dumt, men jag skulle nog ändå mest få granris och skräp i mina är jag rädd - om jag nu hade några.

Okej, du menar fastna saker på utsidan. Tänkte lite tvärtom, med småsaker i fickan.:)

Med ett motveck på fickorna tänkte jag försöka få ner både regnkläder och vattenflaska. Alltså saker som är bra att ha snabbt till hands och som gärna kan förvaras luftigt.

Men jag ska erkänna att jag har gått runt och funderat på om det inte är bättre med en fast ficka i tyg till mitt lilla kök. ;-)
Hrm... Vill hem och fixa lite med prototypen för att se om jag kan få till det.
 
Har sytt på

ett par meshfickor nedtill på sidorna på en gammal ramlös North Facesäck.

Jag brydde mig inte om att sprätta upp några gamla sömmar utan sydde först på ett band av spinnakerväv ca 4 cm brett i sidorna på säcken. Bandet bildar sidor och botten i nätfickan.

Därefter sydde jag på ett elastiskt band i överkant av meshen och till sist sydde jag ihop spinnakerbandet med meshen i en u-form. Det senare gjorde jag till stor del för hand då inte hustruns gamla ZigZag klarar att komma åt i så små fickor.

Har bara provat säcken ett par timmar men det verkar bli som jag tänkt mig.

Kommer att använda samma tillvägagångssätt på flera äldre säckar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pal2 Var handla i Norrköping?? Gör det själv 8
Tordnado Stretch nät/mesh Gör det själv 7
mattisandersgard Mesh-tyg Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.