Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse

Hej!
När man bor som jag i Norra delen av landet och tänkt besöka Jämtlandsfjällen så är det knasig med förbindelsen, mellan norra Lappland och till Jämtlandsfjällen är det inte fler än jag som tycker det?
Det ända alternativet är att åka buss i elva timmar och sedan ta tåget till t.ex Åre

68678

Avstängd
Ja, tyvärr är det så. Det är storstaden och dess innevånare som är normen. Det innebär att det är storstadsmänniskans resvanor och resbehov som sätter normen för resten av samhället. På grund av detta är förbindelserna mellan Sthlm och övre Norrland ganska bra, så och mellan Sthlm nedre Norrland. Men att resa inom Norrland blir desto knepigare då man i storstaden anser att det behovet inte finns?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/tamsons-m-satsa-inte-tagpengarna-pa-norrland

Almgren

Avstängd
Det är enklare ån så, det är de sträckor som det finns ett underlag med resenärer som trafikeras mest. Så Stockholm-Åre, mer och bättre trafik än Katterjokk-Åre.
På samma sätts som de är mer trafik från en förort till city av staden än mellan två förorter

så inget norm, utan helt enkelt var finns resenärerna.

Delar helt din åsikt med trafiksystem byggs upp med erfarenhetsstatistik inte brukarnas bästa för ögonen. Bussen är en plåga dessutom. Öronproppar, bra bok och rejält fikapaket krävs.
go tur

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips