Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse
Hej!
När man bor som jag i Norra delen av landet och tänkt besöka Jämtlandsfjällen så är det knasig med förbindelsen, mellan norra Lappland och till Jämtlandsfjällen är det inte fler än jag som tycker det?
Det ända alternativet är att åka buss i elva timmar och sedan ta tåget till t.ex Åre
Ja, tyvärr är det så. Det är storstaden och dess innevånare som är normen. Det innebär att det är storstadsmänniskans resvanor och resbehov som sätter normen för resten av samhället. På grund av detta är förbindelserna mellan Sthlm och övre Norrland ganska bra, så och mellan Sthlm nedre Norrland. Men att resa inom Norrland blir desto knepigare då man i storstaden anser att det behovet inte finns?
Det är enklare ån så, det är de sträckor som det finns ett underlag med resenärer som trafikeras mest. Så Stockholm-Åre, mer och bättre trafik än Katterjokk-Åre.
På samma sätts som de är mer trafik från en förort till city av staden än mellan två förorter
så inget norm, utan helt enkelt var finns resenärerna.
Delar helt din åsikt med trafiksystem byggs upp med erfarenhetsstatistik inte brukarnas bästa för ögonen. Bussen är en plåga dessutom. Öronproppar, bra bok och rejält fikapaket krävs.
go tur
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...