• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Resa i västra Kina

Hallå!

Jag planerar att besöka västra Kina nästa sommar, efter Indien+Nepal.

Är det någon som har tips om följande rutt:
(Indien/Nepal) - Tibet - Sichuan - Yunnan - Guangxi - Hong Kong

Förslag på vandringsområden och platser där man kan cykla vore intressant att höra om. Eller några andra häftiga upplevelser. Tacksam för alla tips!

/Mats
 
Hej! Bhutan är otroligt men om man inte har några kontakter i Bhutan eller Assam så blir det mycket kostsamt. det är en visa avgift på över 2000kr om dagen som ger dig en personlig guide som är med dig och visar dig runt i drakens land Det finns bara två vägar till Landet.( visa avgiften varierar ständigt beroende på säsonger och år.)
1. Flyg till Paro
2. gräns övergången vid Phuentsholing i delstaten Assam indien, Jag komm den här vägen...ibland är gränsen stängd pga rebellerna ULFA (United Liberation Front of Assam ) som vill skapa sitt egna land i området.

Dessa rebeller är inga änglar men dom har inga intressen att skrämma eller skada oss upptäckts resande
Akta er för att hamna i mellan de indiska trupperna och dessa killar bara när oroligheterna startar.
 
Vad för slags kontakter/ärende bör man ha till Bhutan för att slippa denna avgift då? Jag är också nyfiken på att åka dit på sikt, och det är ju bra att veta vad man ska fiska efter. 2000 kronor om dagen GÅR ju, men det bidrar ju till att korta av resan avsevärt..
 
Det är så att med lite äventyrs lusta och vilja
så finns det alltid mer vägar att färdas på en dom som är synliga. Det är bara vår fantasi som sätter gränsen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.