Reparera klätterskor?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du gör det inte själv utan du köper gummit och går till Larssons skomakeri på södra vägen eller Hans Nilsson på Nordsköildsgatan (bakom hagabion) för att sula om dom. Det är mycket svårt att sula om en klättersko då kanten skall slipas på ett speciellt sätt och kräver en särskild slip som inte alla skomakare har och få är duktiga på att använda den. Dessutom måste skomakaren ha särskild kunskap om klätterskor. Du kan såklart strunta i att köpa 5.10-gummit (det som säljs på Highsport eller Fjällsport för runt 150 kr) och låta skomakaren välja gummi åt dig. På nordsköldsgatan vet jag att han väljer Vibrams klättergummi (samma som sportiva använder sig av). Jag har inte hört med skomakeren på Södra vägen vilket märke på gummit det är men han använder sig också av klättergummi.

Eftersom du skrev Hi-sport föutsatte jag Göteborgsförhållanden. Hi-sport skulle väl kunna finnas på fler ställen. Svenska skomakarmästareförbundet har adresser på sin hemsida till närmsta förbundsskomakare. Är de inte förbundsanslutna skulle jag aldrig vilja gå till dom.

OK! Tack så mycket för tipsen nu vet jag lite mer.

Den gummibit jag tänkte på va utformad som tåspetsen och såg ganska lätt ut att bara limma på, men det klart för att få det fint bör man nog slipa ner skarven som blir och det blir är lite svårare som lekman att göra själv och få det bra.

Mellan tummen vad går det på att sula om (halv)?.

Jag bor i Stockholm och det va Hi-Sport Factory Outlet jag syftade på men kan va helt ute och cyklar.

Inklusive omgaloschering betalade en kompis senast 400:-.. men runt 150-200 skulle jag tro om inte ovandelen är skadad.

finns en skomakare vid Hornstull som gör klättrskor. Kostade ca 300 men jag vart inte nöjd med jobbet släppte i svetsarna efter ganska kort tid, samt att han inte vile använda det gummi jag hade med utan sitt eget (boreal)
Så hoppas någon vet ett bättre ställe.
Eller har någon koll på ett bra lim att fixa tårna med??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips