Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T

Hej,

Råkade få in gasslangen från mitt Fire Maple FMS-117T in i lågan vilket ledde till att slangen började brinna (antagligen plasten/gummit innanför den flätade metallen). Är det bara att slänga köket i återvinningen eller har något erfarenhet av att byta ut slangen?

Har nämligen ett annat äldre Fire Maple-gaskök där vissa delar börjat lossna men där slangen är intakt och ser exakt likadan ut (förutom färgen på munstycket till gastuben) som i sådana fall eventuellt hade kunnat användas.

Lyckas dock inte hitta någon youtube eller forumpost med något som gett sig på det.

Slangen sitter efter ventilen så du kan sätta på vilken slang som helst.
Fast en genomskinligdricksvattenslang från järnaffären...

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Slangen sitter efter ventilen så du kan sätta på vilken slang som helst.
Fast en genomskinligdricksvattenslang från järnaffären...

Kan du länka till ett exempel på sådan slang? Spontant känns det som att slangarna i affären alltid är tjockare?

Dessutom undrar jag hur man fäster den nya slangen på ventilen och i köket?

Du får kolla i bilaffärer,båtaffärer,hobbyaffärer och gubbdagis.
Jag har bara funderat på hur jag fixar mitt vid slanghaveri.
Man kapar bara bort slangen och trär på en ny på en ny , kräver dock att
det är samma diameter på båda sidorna så att säga.

Är originalslangen gummi och inte helt avbränd kan du ju lappa den med
en lagningslapp för cykeldäck - lite räppel att få av metallstrumpan..

Besök av en hydralfirma med en vetekrans eller annat smarrigt så löses detta förmodligen smidigt.

Slangen som sådan måste tåla tryck utan att sprängas eller krypa av nipplarna, vilket i regel kräver pressat med dom tryckkraven det handlar om (se nedan) , använda armerad slang och helst metallspunnen dito.

lösningen bör klarar tryck väl över 30 Bar om det kopplas till flask-gas och jag gissar att slangen till GB74 för Trangia tål över 100 Bar i design.

Campingasolflaskor har en bristningsområde mellan 21 och 24 Bar, men det är inte problemet - utan om du matar med gasflaskan upp och ned och sedan stänger gas-kranen och det börja stötkoka i brännaren, då blir trycket mycket högre än så...

Kolla med hydroscand, slangexperten, slangservice.
De kan alla hjälpa dig.
Var bor du?

Bor i Lund. Tack för tipsen!

Är verkligen köket så dyrt att det lönar sig att byta slang?
(349.94 SEK på ebay)

Njae, antagligenlönar det sig inte, mycket möjligt att jag köper nytt. Mer att jag gillar att åtminstone försöka reparera när saker går sönder istället för att slit och släng.

Besök av en hydralfirma med en vetekrans eller annat smarrigt så löses detta förmodligen smidigt.

Slangen som sådan måste tåla tryck utan att sprängas eller krypa av nipplarna, vilket i regel kräver pressat med dom tryckkraven det handlar om (se nedan) , använda armerad slang och helst metallspunnen dito.

lösningen bör klarar tryck väl över 30 Bar om det kopplas till flask-gas och jag gissar att slangen till GB74 för Trangia tål över 100 Bar i design.

Campingasolflaskor har en bristningsområde mellan 21 och 24 Bar, men det är inte problemet - utan om du matar med gasflaskan upp och ned och sedan stänger gas-kranen och det börja stötkoka i brännaren, då blir trycket mycket högre än så...

Tack för tips och bra info!

Du får kolla i bilaffärer,båtaffärer,hobbyaffärer och gubbdagis.
Jag har bara funderat på hur jag fixar mitt vid slanghaveri.
Man kapar bara bort slangen och trär på en ny på en ny , kräver dock att
det är samma diameter på båda sidorna så att säga.

Är originalslangen gummi och inte helt avbränd kan du ju lappa den med
en lagningslapp för cykeldäck - lite räppel att få av metallstrumpan..

Tror inte slangen är av gummi, svårt att se pga metallfläta utanpå.

Hej,

Råkade få in gasslangen från mitt Fire Maple FMS-117T in i lågan vilket ledde till att slangen började brinna (antagligen plasten/gummit innanför den flätade metallen). Är det bara att slänga köket i återvinningen eller har något erfarenhet av att byta ut slangen?

Har nämligen ett annat äldre Fire Maple-gaskök där vissa delar börjat lossna men där slangen är intakt och ser exakt likadan ut (förutom färgen på munstycket till gastuben) som i sådana fall eventuellt hade kunnat användas.

Lyckas dock inte hitta någon youtube eller forumpost med något som gett sig på det.

Sent svar, men ja du kan anvende slangen og ventilen fra ditt gamle køk. Kanskje hele brennermunnstycket med rør også. Metallklemmen som sitter å klemmer slangen fast kan erstattes med en liten slangeklemme.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips