reparation av kniv

hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta någon som kan byta lädret på min kvivslida som är gjord av björk och läder. Jag kontaktade karesuandokniven men de ville ha 600 kr för arbetet. Någon som känner någon som skulle kunna göra detta? Eller vet ni någon knivmakare/företag som skulle kunna utföra reparationen. Tack på förhand!

// Alexander
 

Bilagor

  • 20150518_153347.jpg
    20150518_153347.jpg
    34 KB · Visningar: 651
Tjena! Nej, det är mer det att lädret är så pass gammalt att det håller på att spricka. Lädret är också väldigt hårt. Har testat med olika lädersmörjningar men det funkar inte.
 
Hos läderhandlare och knivförsäljare brukar det gå att få tag på rårandsläder, du har ju en mall på kniven. Sprätta upp sömmen på läderdelen skär till en passande bit från det nya lädret, fukta det och montera med söm, sillgaffel kan ge dig stygnavstånden, pryl och två nålar behöver du förutom lite vaxad linnetråd. När du fäst sömmen med några backstygn, lasksöm hela vägen. Sätter du i din gladpackade kniv så formas din nya läderbit perfekt. Efter ett par dygn tar du ut kniven och vaxar läderdelen. Då vet du hur man gör det jobbet.
go tur
 
Hej,

Jag tillverkar en del egna knivar och slidor och har du inte tummen mitt i handen kommer du enkelt kunna fixa det själv. Du kan inte ha sönder kniven på att försöka heller.

Brukar beställa material på www.mixfishing.se

Du behöver Rårandsläder, nålar (ta minst två) samt sentråd. Närvsvärta om du vill färga det. Även bra med en riktigt vass syl med smal spets för att "förborra lädret när du syr. Har du ingen kan du slipa ner en liten skruvmejsel eller liknande.

Tänk på läder är väldigt formbart vad gäller att töja det och att det är mycket lättare att råka göra för stort än för smått.

Beställ gärna dubbelt med läder så att du kan misslyckas en gång. Tror du hittar hur du gör på youtube eller google, inte riktigt tålamod att förklara nu men det är ganska enkelt speciellt när den inte är helt i läder.

Jag föredrar slida helt i läder då det väger mindre och tenderar att "slå" mindre mot benet när man rör sig lite fortare. Du kan alltid beställa så att du kan göra en extra, skadar inte att ha två beroende på om det ska var snyggt eller praktiskt. Går även beställa färdigsydda slidor som du bara blöter upp och formar efter din kniv, det är sannolikt den enklaste varianten.

Lycka till!

/Gustav
 
Det är väldigt skoj att göra knivar/yxor och det behövs inte speciellt mycket verktyg:

Yxans eggskydd är än så länge ofärgat rårands men det är även den vänstra knivens som är tyskt Rårands om jag minns rätt. Yxans eggskydd ska såklart färgas, det är precis nytillverkat däremot gillar jag den naturliga färgen på den vänstra knivens. Mitten kniven har fått en infärgning med narvsvärta.

/G
 

Bilagor

  • 2015-05-25 18.07.19.jpg
    2015-05-25 18.07.19.jpg
    45.7 KB · Visningar: 411
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Hunter98 Byta Iphone mot kniv? Allmänt om friluftsliv 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.