filtrera/rena vatten sydamerika

Hej
Jag ska åka till Sydamerika och backpacka och har tänkt att köpa en vattenrenare för att kunna rena vatten både från kranen och från vattendrag. Har kollat på sawyer mini och camelback Eddy+ 32 lifestraw 1 L.
Men vet inte vad man riktigt ska tänka på, angående tex filtrering av kemikalier (vilket inte sawyer mini tar bort) eller om borttagning av virus är något man bör ha (vilket ingen av de ovanstående tar bort). Vilken skulle ni rekommendera? Eller har ni förslag på någon annan bra som man inte behöver byta filter på stup i kvarten.
Tack på förhand
 
Kommer inte ihåg att det var ok att skicka länkar i chattarna så jag väljer att inte göra det.

Det du ska göra är att kolla på hela serien om "backcountry water treatment" på youtube. Kanalen heter the gearskeptic. Då kommer du kunna ta ett avvägt beslut om hur du vill rena, vilken typ av rening du ska välja för vilken situation och så vidare.
 
Om jag är korrekt informerad kan det finnas virus i dricksvattnet i tropikerna och Sawyer mini avlägsnar inte virus. Det finns däremot vattenfilter som gör det. Även om du vistas i områden utan skadliga virus i dricksvattnet så är Sawyer Squeeze betydligt bättre än Mini-varianten. Vattnet rinner långsamt genom sistnämnda.
Grayl UltraPress Purifier är ett bärbart vattenfilter som avlägsnar virus.
 
Hej
Jag ska åka till Sydamerika och backpacka och har tänkt att köpa en vattenrenare för att kunna rena vatten både från kranen och från vattendrag. Har kollat på sawyer mini och camelback Eddy+ 32 lifestraw 1 L.
Men vet inte vad man riktigt ska tänka på, angående tex filtrering av kemikalier (vilket inte sawyer mini tar bort) eller om borttagning av virus är något man bör ha (vilket ingen av de ovanstående tar bort). Vilken skulle ni rekommendera? Eller har ni förslag på någon annan bra som man inte behöver byta filter på stup i kvarten.
Tack på förhand
Hej,
var i Januari i år (4 veckor) i Chile och Argentina främst för att vandra. Hade ingen vattenfilter med mig. Jag kan inte minnas något ställe där vattenkvaliteten skulle ha varit dåligt. Det går fint att dricka kranvatten. Kan ju vara annorlunda i andra länder i Syd Amerika.
Om du nu vill köpa en vattenfilter, så köp en Sawyer Squeeze och absolut inte en Sawyer Mini. Den har fått ett dåligt omdöme från True hikers. Sawyer Squeeze har jag själv använt i USA och har funkat bra. Köp isåfall till den blåa ringen för att kunna koppla till de flesta vattenflaskor.
 

Bilagor

  • IMG_5346.JPEG.jpg
    IMG_5346.JPEG.jpg
    1.1 MB · Visningar: 87
Man kan klora extremt kraftigt för och döda virus under några timmar , det kan göras med t.ex poolklorgranulat pulver som är kostands effektivt i jmf mot vattentabs med väldigt högt pris i dessa lägen.

50ggr normaldos

Vattnet kan dock inte drickas men man kan avklora det med vanlig askorbinsyra aka c-vitamin sedan som reagerar omedelbart och bryter ned kloret.

Om kokning inte är genomförbart p.g.a energiförbrukning t.ex
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Vatten i Pyrénéerna Trekking 22
Avslutat medlemskap väder, vind och vatten Trekking 2
mikaalien Att dricka vatten i Nepal Trekking 17
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.