Rep som legat länge, men aldrig använt?

Såg en annons där ett Mammut-rep legat i garderoben i 4-5 år, men aldrig använt. Vågar man köpa ett sånt rep. Vet ju att praxis på ett icke använt rep är 10 år, sen skall den kasseras och ner till dagligt användande så räcker den i 1 år vid normal klättring.
Säljaren är även okänd för mig..
Vad skulle ni göra? Slå till? 500kr är förresten priset.

Mange
 
Det är väl en del som talar för att det funkar hur bra som helst, men man brukar ju ofta anse att 5 år är maxåldern.

Samt att man aldrig ska köpa annat än nya rep.

Repet är ju dessutom av en "modell" som är 5 år gammal, så det kanske inte är det rep som du skulle välja om du köpte ett nytt.
Priset är ju inte såå lågt att skillnaden upp till ett nytt är jättestort heller.
 
Mezzner; sa:
Det är väl en del som talar för att det funkar hur bra som helst, men man brukar ju ofta anse att 5 år är maxåldern.

Samt att man aldrig ska köpa annat än nya rep.

Repet är ju dessutom av en "modell" som är 5 år gammal, så det kanske inte är det rep som du skulle välja om du köpte ett nytt.
Priset är ju inte såå lågt att skillnaden upp till ett nytt är jättestort heller.

Ja har hela tiden varit inne på det att det skall vara nya rep man köper.. Tror inte det skulle vara så kul att klättra när man i bakhuvudet vet att man köpt ett gammalt rep o undra om det håller för fall. Det blir nytt!
 
Ett svar som inte följer reglerna.

Dvs använd på egen risk!

UIAA:s Pit Schubert har testat över 10 år gamla rep. De håller för i vart fall ett ordentligt fall. Jag har för mig att elasticiteten hade minskat.

Enligt min mening duger alltså ett såpass gammalt rep för ett par års topprepsklättring och något enstaka års lead utan stora fall. Detta under förutsättning att du inte klättrar så där värst frekvent. Mammut är dessutom känt för att tåla att slitas på.

Men 500 kr är för bra betalt (i synnerhet om du köper av privatperson du inte känner). Jämför jag med ett Roca Free tex skulle jag nog betala högst 300 när jag vet att repet inte blivit utsatt för något och högst 200 från okänd klättrare.
 
Repet skulle nog vara bäst använt på en båt.

Högklassigt och inte alls så dyrt i den jämförelsen, men i det fallet finns ingen anledning att oroa sig för säkerheten.
 
Hade mest tänkt ha den när man åker ut till bohuslän och klättrar 30-60meters leder upp och sen använda den för nedfirning kopplat med mitt eget nyare rep. Så man slipper tigga om att låna rep ibland.. I det avseende utsätter jag ju inte det "gamla" repet för stora påfrestningar
 
Grundfrågan är väl inte huruvida repet går att använda efter att ha legat i en garderob i 4-5 år, grundfrågan är väl om du vågar lita på säljarens påstående?

Folk som säljer saker har en förmåga att försöka försköna omständigheterna lite.
 
nermander; sa:
Grundfrågan är väl inte huruvida repet går att använda efter att ha legat i en garderob i 4-5 år, grundfrågan är väl om du vågar lita på säljarens påstående?

Folk som säljer saker har en förmåga att försöka försköna omständigheterna lite.

Det är jag helt klart medveten om. En säljare har ofta en tendens att försköna saker o ting, speciellt de okända, och när det gäller en sån sak som rep, aktar man sig..
Nu efter att tjötat runt lite med klätterkompisar så har jag beslutat mig att köpa nytt istället.

Prisskillnaden är trots allt inte så där jättestor till nytt rep och att användingsområdet och ens eget säkerhetskänsla blir större på berget då jag är medveten om nya repets verkliga historia med fall o allt redan från början.
 
5 år eller 7 år gammalt?

Tänk på att repet kan ha legat i butiken innan den nuvarnade ägaren köpte repet.

Repet kanske är 7 år gammalt??

Köp ett nytt!


Mvh, Per Nyberg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.