Rensa labels i friluftskartan/topokartor

legend

Hej

jag fick hjälp via iqueforum på pdastreet.com med tdb och reg filen så nu är det klart. Men filen är på 240 kB, för stor för att posta på pdastreet. Skicka mig din adress till jonas.lonnroth@skynet.be så ska jag sända den till dig. Behövs det kan jag också få upp den på en server.

Nu har jag fått två varianter av filer som visar Garmin provkarta på kartsymboler, den ene är Memme Sidenbladhs och den andra är skriven av en amerikan, Rich Smith. Båda är nu försedda med tdb fil och registerdata så att de kan installeras direkt i Mapsource och laddas ned med övriga detaljkartor till GPS.

Är det nån som är intresserad? Nån som har nån bra site att lägga dem på?

Det vore intressant med screenshots från gps mottagare (fr a med färgskärm) som visar hur olika mottagare återger symbolerna. Det är värdefullt för den ökande skaran hemmapulande kartmakare.

Hus och byggnader är ett bra exempel på variation.

[Ändrat av jonasolof 2004-11-02 kl 00:24]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hann kolla filerna först nu. Rich's "Features test" är en systematisk genomgång av hela raddan möjliga hexkoder för att se om det också fanns dolda koder som kan användas för öka den grafiska upplösningen. Både denna fil och Memmes (modifierad av Leroux Strydom i Sydafrika) installerar lätt som en plätt till Mapsource (C:/GARMIN; underfolder skapas). De är på ca 250 KB var.

Nu skulle man önska sig en variant av Mapsource som återgav kartorna snyggare på pc-skärmen, t ex utan skrafferade ytor....

Programmet tillgängligt på en FTP server

Nu finns programmet som en programkonstruktör tagit fram på beställning av Jonas Lönnroth (se tidigare inlägg) tillgängligt på en FTP-server.

IP: 217.215.40.74
Port: 21
User: Garmin
Password: Garmin

Skriv gärna här om vad Ni tycker och om det är något som inte funkar, så kan nog Jonas så småningom skriva en sammanställning till programkonstruktören.

Jag har inte hunnit sätta mig in i hur programmet funkar, är i sytagen på min GPS väska.

Per Brune

Programmet inkl symbolkatalogen kan också hämtas på http://rwsmaps.griffel.se/ModifyMaps_v1.01.zip

Obs understrykningstecken Maps_v1.01

Det vore bra med feedback så att programmet fås att funka rätt, lätt och smidigt. Påpekanden kan skickas till mig jonas.lonnroth@skynet.be helst på engelska om de är långa och komplexa.

Noteras bör att programmet kommit till för att öka läsbarheten av befintligt kartmaterial fr a genom att rensa bort onödig text och byta ut sådana polygonfyllnader som ger en svårläst skärmbild - allt för individuell användning. Det kan inte användas för att tillföra nya kartdata.
[Ändrat av jonasolof 2004-11-08 kl 21:08]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips