Renkött ?

Torkat renkött och liknande produkter är ju så smarrigt. Jag skulle gärna köpa mer av det ibland, bidra till rennäringen, men varför är det så dyrt ? Ibland 2-3 ggr dyrare än oxfile ? Så det blir oxfile från Brazil istället.
 
Vet egentligen inte om torkat renkött ska jämföras med oxfilé då det i min matlagning har lite olika användningsområden.

Om vi däremot jämför färsk (dvs fryst...) renfilé med svensk oxfilé så är det prismässigt mindre skillnad. Om det sedan är dyrt är upp till var och en att avgöra. När jag är uppe i Funäs så avslutas alltid veckan med renfilé med kantarellsås. I kronor kostar det mycket, men smakupplevelsen är ovärderlig :)
 
Egentligen är det inte så dyrt. Det är bara det att hälften av vikten försvinner i torkprocessen, vilket innebär att kilopriset fördubblas =)
Sedan är det en process med torkning också, det ska hänga lagom länge och rätt tid på året osv. Så det finns anledningar, som ordspråket säger: "smakar det så kostar det".
För mig personligen är renkött det mest närproducerade och ekologiska jag får tag på. Äter det mycket hellre än kött som färdats långa sträckor. Jag inser dock att inte alla har samma möjligheter som vi när det gäller fisk och vilt (samt ren).
 
Förr var det en firma som kom med en frysbil när det var marknad här i stan. Minns bara att de var lokaliserade i Solna och köttet kom från Jämtland, tror jag. De sålde ivf alla möjliga styckdetaljer, inte bara stek och filé. Slaksida/bog (vad det nu heter på ren) var så billigt att jag köpte en hel kasse till hunden. Hunden fick inte smaka så mycket när jag väl upptäckt hur gott det var. Sen bunkrade jag varje år när det kom. Men de slutade komma.

Jag är väldigt förtjust i framdelskött generellt. Men när det gäller både ren och (svenskt) lamm är det ju bara finbitarna som finns butik. Gäller älg med förresten, i den mån det finns alls på hösten. Det tycker jag är riktigt dumt!

Om jag bara kunde komma på vad den där firman som sålde ren hette, skulle jag kolla upp om de finns kvar.
 
Jamen tänk på att ta med sig torkat renkött på fjällturen. Att ta fram kniven och skära tunna, tunna skivor och först ge din vän en bit. Med kokkaffe från bäcken. Köttet ska förstås vara stenhårt och är värt sin vikt i guld.
 
Ja det är fantastiskt. Men jag tvekar pga prissättningen. Kanske är det så att dom inriktar sig på att sälja det som souvernirer till turister, och inte som proviant till fjällvandrare.

rk.jpg
 
Såna bitar som du visar skulle jag aldrig köpa. Så här ska det väl se ut?
1606570334584.png


Men jag har hittat bättre torkat renkött hemma här i Umeå än i Jokkmokk. Där finns "turistkött". Dyrt och skulle jag vilja säga lite genant.
 
HeHe, skärp dig, "Mitt renkött är bättre än ditt renkött" ?. :cool: Det var inte det som var frågan. Själv skulle jag vilja att man kunde köpa till rimliga priser, så att man kunde använda det till proviant på turer. :)
 
Det är ju rätt stor efterfrågan på renkött vilket driver upp priserna, kan man ta 799 kr/kg så vore man ju en dålig affärsman om man sålde det för billigt. Jag skulle gärna äta Kalix löjrom varje dag också om det inte hade kostat 2500 kr/kg. :)
Tycker dock både Sapmi Ren och Utsi Rens produkter håller hög nivå. Det finns ju alternativ till färdigförädlat torkat renkött också; jag brukar ofta ha med mig nån bit suovas och/eller gurpi - det är billigare än torkat renkött och håller länge även sommartid. Skär man suovas tunt och torkar, så håller det ännu längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Overland Renkött Jämtland Friluftsmat 2
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
tbergman Renkött - Gällivare Friluftsmat 2
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...