Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
rengöra tält
- Trådstartare Emmma
- Start datum
Emmma; sa:Jag har ärvt ett gammalt HB Akto som luktar rätt unket och ingrott. Skulle därför vilja rengöra tältet. -Hur gör jag det på bästa sätt? (Har provat att torka av, det räcker inte) Blötlägga i badkaret? Tvättmedel o dyl bör jag undvika, eller? Tips? Idéer? (wonderbaum??)
Jag brukar tvätta mitt tält i tvättmaskinen. Fungerar bra med ett litet tält eller med en stor tvättmaskin. Jag brukar tvätta innertältet och yttertältet i tvâ omgângar. Med ett stort tält fungerar badkaret bra men är jobbigare. Jag använder lite tvättmedel.
/Stellan
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Mitt standardknep för att få saker att sluta lukta är, om jag har gott om tid, att hänga upp det i min mammas föråd. Det är dragigt och otätt. Efter en tid har lukten dunstat bort. Jag minns en tråd är för något/ra år sedan om hur man får sovsäckar att sluta lukta illa, och vi kom fram till att varm luft får lukten att dra ur fortare.
Vi brukar städa ur tältet med våt trasa, såpvatten om det behövs på tältgolvet.
Efter att ha sett tält tvättat i maskin, där blixtlås öppnat sig och sargat duken här och där har jag mina dubier, möbelskumtvätt och torkning med rena trasor samt avsköljning med slang, i uppspännt skick och torkning på luftig loge kan få vilket tält som helst att börja dofta hö.... Den senare metoden fungerar utmärkt och har tillämpats så länge jag minns.
Go tur
Go tur
Emmma; sa:enligt hillebergs hemsida:
"Känner du behov av grundligare rengöring bör du ändå vara så försiktig som möjligt, dvs undvika alla starka tvättmedel, och absolut inte använda tvättmaskin!"
men för dig funkar det alltså i maskin?
Jag har inget Hilleberg sâ för mig fungerar tvättmaskinen. Brukar köra ett program utan nâgon värme eller högst 30 grader. Därefter ställer jag in maskinen pâ ett "snällt" program typ fintvätt eller ull och det fungerar tycker jag.
Jag brukar köra mitt tält i maskin en gâng om âret när jag besöker min mamma. Sâ jag använder tältet ungerfär 150-200 nätter mellan tvättarna.
/Stellan
Klorin - radikalt?
Hur mycket illalukt talar vi om?
Det bästa medel jag känner till till rengöring är Klorin! Visst det måste man använda med måtta och det bleker dessutom vissa material (bomull och liknande, sällan konstfibermaterial). Men, om lukten är ett problem på allvar tror jag tyvärr att vädring inte biter. Pröva först med en mycket svag Klorinlösning och blötlägg sedan, skölj noga.
Jag har med fördel använt Klorin på både det ena och det andra, allt från ingrodda Nalgeneflaskor till kläder eller surluktande sulor.
[Ändrat av brandmansmicke 2006-10-15 kl 19:37]
Hur mycket illalukt talar vi om?
Det bästa medel jag känner till till rengöring är Klorin! Visst det måste man använda med måtta och det bleker dessutom vissa material (bomull och liknande, sällan konstfibermaterial). Men, om lukten är ett problem på allvar tror jag tyvärr att vädring inte biter. Pröva först med en mycket svag Klorinlösning och blötlägg sedan, skölj noga.
Jag har med fördel använt Klorin på både det ena och det andra, allt från ingrodda Nalgeneflaskor till kläder eller surluktande sulor.
[Ändrat av brandmansmicke 2006-10-15 kl 19:37]
Handtvätt!
Jag skulle inte köra mina tält i tvättmaskinen, inte mitt Akto och inte Berganstältet heller!
Men jag HAR tvättat innertältet till Aktot en gång, försiktig handtvätt, mycket vatten, inte vrida - bara blaska! Om jag använde såpa eller tvättmedel har jag faktiskt glömt, Sedan fick tältet torka upphängt luftigt på tvättlinor över badkaret. Sen luktade det fräscht igen.
Anledningen till tvätten? Jo, en katt hade använt innertältet som pissoar då det var uppställt på gräsmattan för vädring/städning efter en fjälltur. Sen den gången lämnar jag aldrig tältet öppet utan uppsikt...
BM
Jag skulle inte köra mina tält i tvättmaskinen, inte mitt Akto och inte Berganstältet heller!
Men jag HAR tvättat innertältet till Aktot en gång, försiktig handtvätt, mycket vatten, inte vrida - bara blaska! Om jag använde såpa eller tvättmedel har jag faktiskt glömt, Sedan fick tältet torka upphängt luftigt på tvättlinor över badkaret. Sen luktade det fräscht igen.
Anledningen till tvätten? Jo, en katt hade använt innertältet som pissoar då det var uppställt på gräsmattan för vädring/städning efter en fjälltur. Sen den gången lämnar jag aldrig tältet öppet utan uppsikt...
BM
Inte jätteäckligt, men tillräckligt unket luktar tältet för att jag ska föredra mitt gamla mcKinleytält. Synd att äga ett Hillebergtält och inte vilja använda det, tycker jag. (Tilläggas: jag trivs rätt bra med McKinley:t)
Jag har provat vädring och avtork med fuktig (lätt diskmedlig) trasa. =Ingen förbättring.
Tvättmaskin och klorin väntar jag nog med...
tror nästa försök blir snäll badkarstvätt. (frågan är om jag ska ha nåt medel här. behöver ju inte ha något som löser fläckar, snarare något som doftar gott. Tips??)
Tork på luftig loge låter trevligt, har dock ingen loge. Får isf bli över badkar eller kanske i torkrum.
Jag har provat vädring och avtork med fuktig (lätt diskmedlig) trasa. =Ingen förbättring.
Tvättmaskin och klorin väntar jag nog med...
tror nästa försök blir snäll badkarstvätt. (frågan är om jag ska ha nåt medel här. behöver ju inte ha något som löser fläckar, snarare något som doftar gott. Tips??)
Tork på luftig loge låter trevligt, har dock ingen loge. Får isf bli över badkar eller kanske i torkrum.
Jag skulle tvätta det för hand (tvättsvamp) med såplösning (ljummet vatten). Häng det sedan luftigt (om möjligt) och helst så att det kan hänga länge. Frisk luft rensar mycket odör, bara det får god tid på sig (flera dagar/veckor och skyddat från sol). Svårare att få till praktiskt bara, låter alltför lätt i teorin. Mitt har hängt någon vecka i mitt garage någongång.
Det sägs ju att bakpulver drar åt sig dålig lukt, så att tvätta tältet och sen när det är riktigt torrt packa ihop det pudrat med bakpulver torde kanske fungera. Fast det blir ju lite "dammigt" när det ska användas nästa gång (men är man utomhus så gör väl inte lite yrande bakpulver så mycket).
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg