rengöra tält

Jag har ärvt ett gammalt HB Akto som luktar rätt unket och ingrott. Skulle därför vilja rengöra tältet. -Hur gör jag det på bästa sätt? (Har provat att torka av, det räcker inte) Blötlägga i badkaret? Tvättmedel o dyl bör jag undvika, eller? Tips? Idéer? (wonderbaum??)
 
Emmma; sa:
Jag har ärvt ett gammalt HB Akto som luktar rätt unket och ingrott. Skulle därför vilja rengöra tältet. -Hur gör jag det på bästa sätt? (Har provat att torka av, det räcker inte) Blötlägga i badkaret? Tvättmedel o dyl bör jag undvika, eller? Tips? Idéer? (wonderbaum??)

Jag brukar tvätta mitt tält i tvättmaskinen. Fungerar bra med ett litet tält eller med en stor tvättmaskin. Jag brukar tvätta innertältet och yttertältet i tvâ omgângar. Med ett stort tält fungerar badkaret bra men är jobbigare. Jag använder lite tvättmedel.

/Stellan
 
enligt hillebergs hemsida:
"Känner du behov av grundligare rengöring bör du ändå vara så försiktig som möjligt, dvs undvika alla starka tvättmedel, och absolut inte använda tvättmaskin!"
men för dig funkar det alltså i maskin?
 
Mitt standardknep för att få saker att sluta lukta är, om jag har gott om tid, att hänga upp det i min mammas föråd. Det är dragigt och otätt. Efter en tid har lukten dunstat bort. Jag minns en tråd är för något/ra år sedan om hur man får sovsäckar att sluta lukta illa, och vi kom fram till att varm luft får lukten att dra ur fortare.
 
Efter att ha sett tält tvättat i maskin, där blixtlås öppnat sig och sargat duken här och där har jag mina dubier, möbelskumtvätt och torkning med rena trasor samt avsköljning med slang, i uppspännt skick och torkning på luftig loge kan få vilket tält som helst att börja dofta hö.... Den senare metoden fungerar utmärkt och har tillämpats så länge jag minns.

Go tur
 
Emmma; sa:
enligt hillebergs hemsida:
"Känner du behov av grundligare rengöring bör du ändå vara så försiktig som möjligt, dvs undvika alla starka tvättmedel, och absolut inte använda tvättmaskin!"
men för dig funkar det alltså i maskin?

Jag har inget Hilleberg sâ för mig fungerar tvättmaskinen. Brukar köra ett program utan nâgon värme eller högst 30 grader. Därefter ställer jag in maskinen pâ ett "snällt" program typ fintvätt eller ull och det fungerar tycker jag.

Jag brukar köra mitt tält i maskin en gâng om âret när jag besöker min mamma. Sâ jag använder tältet ungerfär 150-200 nätter mellan tvättarna.

/Stellan
 
Klorin - radikalt?

Hur mycket illalukt talar vi om?

Det bästa medel jag känner till till rengöring är Klorin! Visst det måste man använda med måtta och det bleker dessutom vissa material (bomull och liknande, sällan konstfibermaterial). Men, om lukten är ett problem på allvar tror jag tyvärr att vädring inte biter. Pröva först med en mycket svag Klorinlösning och blötlägg sedan, skölj noga.

Jag har med fördel använt Klorin på både det ena och det andra, allt från ingrodda Nalgeneflaskor till kläder eller surluktande sulor.
[Ändrat av brandmansmicke 2006-10-15 kl 19:37]
 
Handtvätt!

Jag skulle inte köra mina tält i tvättmaskinen, inte mitt Akto och inte Berganstältet heller!

Men jag HAR tvättat innertältet till Aktot en gång, försiktig handtvätt, mycket vatten, inte vrida - bara blaska! Om jag använde såpa eller tvättmedel har jag faktiskt glömt, Sedan fick tältet torka upphängt luftigt på tvättlinor över badkaret. Sen luktade det fräscht igen.

Anledningen till tvätten? Jo, en katt hade använt innertältet som pissoar då det var uppställt på gräsmattan för vädring/städning efter en fjälltur. Sen den gången lämnar jag aldrig tältet öppet utan uppsikt...

BM
 
Inte jätteäckligt, men tillräckligt unket luktar tältet för att jag ska föredra mitt gamla mcKinleytält. Synd att äga ett Hillebergtält och inte vilja använda det, tycker jag. (Tilläggas: jag trivs rätt bra med McKinley:t)

Jag har provat vädring och avtork med fuktig (lätt diskmedlig) trasa. =Ingen förbättring.
Tvättmaskin och klorin väntar jag nog med...
tror nästa försök blir snäll badkarstvätt. (frågan är om jag ska ha nåt medel här. behöver ju inte ha något som löser fläckar, snarare något som doftar gott. Tips??)

Tork på luftig loge låter trevligt, har dock ingen loge. Får isf bli över badkar eller kanske i torkrum.
 
Jag skulle tvätta det för hand (tvättsvamp) med såplösning (ljummet vatten). Häng det sedan luftigt (om möjligt) och helst så att det kan hänga länge. Frisk luft rensar mycket odör, bara det får god tid på sig (flera dagar/veckor och skyddat från sol). Svårare att få till praktiskt bara, låter alltför lätt i teorin. Mitt har hängt någon vecka i mitt garage någongång.
 
Det sägs ju att bakpulver drar åt sig dålig lukt, så att tvätta tältet och sen när det är riktigt torrt packa ihop det pudrat med bakpulver torde kanske fungera. Fast det blir ju lite "dammigt" när det ska användas nästa gång (men är man utomhus så gör väl inte lite yrande bakpulver så mycket).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.