Rengöra Primus med tryckluft?

Jag har ett Primus Omnilite Ti som jag tänker rengöra med tryckluft. Det finns sk tryckluft på burk. Duger den eller är det för lågt tryck?

Jag har ett Primus Omnilite Ti som jag tänker rengöra med tryckluft. Det finns sk tryckluft på burk. Duger den eller är det för lågt tryck?

Det är väl 5 bar i de där burkarna när de är fulla, och det är ju ganska bra.

"Vanlig" tryckluft är uppemot 8 bar om jag minns rätt, och då är det ju ett kontinuerligt tryck som upprätthålls under användning.

Ska du blåsa ur bränslevägarna baklänges eller vad hade du tänkt?

/Tomas

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
"Tryckluft på burk" är normalt inte bara komprimerad luft - ofta ingår någon drivgas också...

Ska du genomföra en fullständig avkoksning av ett brännarsystems insida så behöver du både gott om riktig tryckluft och en het gasolbrännare som glödgar brännaren du pressar tryckluften igenom. Det är obra om tryckluften innehåller drivgas som är brännbar/explosiv då... Eller för den delen inertgas - det är syret i tryckluften som oxiderar koksavlagringarna och för bort dem som gasformig CO / CO2 / H2O...

Har du parafinering eller skit i kökets brännsledelar rekommenderas ultraljudstvätt. Särtaget givetvis.
S k tryckluft på flaska är ett skämt jämfört med en normal kompressor.

go tur

Jag använder huvudsakligen fotogen som bränsle till mitt Omnilite Ti. Det gör att det bildas en del sot. Det rör i vilket reglerspindeln sticks in brukar jag rengöra ( efter att reglerspindeln avlägsnats ) med en tops. På senaste tur använde jag samma tops flera ggr. med följden att bomullstussen lossnade och blev kvar inuti bränsleröret. Den sitter långt in. Jag tänkte om jag skruvar bort munstycket och blåser från det hållet med tryckluft kanske bomullstussen lossnar.
Jag har ingen aning om vilken utrustning som krävs för ultraljudstvätt.

En fråga till er som kör fotogen, hur ofta rengör ni? Själv kör jag uteslutande alkylatbensin 4T och det är mest som terapi jag rengör nån gång per år. Nu har jag iofs märkt att mitt Primus omnifuel är minst känslig av de jag haft.

Anders en mjuk koppartråd som du virar dubbel och insätter från munstyckssidan borde kunna få ut bomullstrpoppen.

go tur

Ganska många tillfällen man behöver en grej som nästan är lögn att hitta - en mycket lite men stark krok som man kan pilla in där det är trångt och ändå utformad för att kunna haka i och dra ut det man vill få bort.

Lite åt virknålshållet men ändå väldigt liten, smal och stark.

Det man själv tillverkar av tråd etc. brukar vara för mjukt, ostyrigt eller för klent - och allt som oftast - alldeles för stort...

Det finns lite sådana grejor för elektronik (och tandläkar-prylar) - men just krok verkar vara få som ger sig på...

Det är kanske uträtade fiske-krokar man måste ge sig på för att hitta något som kan vara användbart...

Det finns lite sådana grejor för elektronik (och tandläkar-prylar) - men just krok verkar vara få som ger sig på...

Det är kanske uträtade fiske-krokar man måste ge sig på för att hitta något som kan vara användbart...

Tänkte på fiskekrokar med små små hullingar för att hålla ex.vis metmask uppsträckt. Om man klipper av själva kroken strax nedan de små hullingarna får man en microkrok. Fast nästa fundering är att den blir kort och måste förlängas på någor sätt.

Hmm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips