Rengöra Goretexfoder i känga!

Jag har ett par Meindl Island Pro Professionalkängor med Goretexfoder på insidan. Detta foder har jag aldrig rengjort, men läste att man ska göra det för att GTX:en ska behålla sin funktion vad gäller andasfunktion m.m. Sen skulle nog lukten bli en aning friskare än den är nu......

Hur rengör ni andra insidan på era kängor med GTX???

Fyller dom med varmvatten och lite, lite tvättmedel. Låter stå ett tag, tömmer ut och sköljer noggrant.
//Peter

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vatten ljummet

enligt ovan i flera omgångar brukar också lägga ut dem i minusgrader vilket tillfälligt tar bort en del av lukten.

Att använda utspädd ättika lär vara rätt verksamt men jag skulle inte använda det i läderskor.

Thure

Använd grönsäpa som tvättmedel - dödar baciller och svamp.

Skölj ur dom ordentligt sen - fyll upp dom med varmvatten och häll i en skvätt grönsäpa .

Låt stå och häll ut sen - torka dom i 30 grader c:a

Grönsåpan som är kvar ger en antibakteriell behandling och verkar dels under den relativt långsamma torkningen och sedan vid användning.

Man kan antibakteriebehandla strumpor på enligt samma metod.

Körde flytande tvål och vatten i mina island pro. Sedan är ju frågan om det faktiskt hjälpte på ett par 5 år gamla kängor. Torkade med tidningspapper istoppat som jag bytte en gång i timmen de första 4-5 timmarna. Gick sjukt fort. Efter 4 timmar var dom så gott som torra...

Enligt vad jag hört bör man INTE använda nân form av tvättmedel, sâpa, tvâl eller liknanande för att rengöra GTX-fodret, utan enbart ljummet vatten och en borste.

Viktigast dock att hâlla fodret/skorna fria frân partiklar (grus, barr, etc) som kan gnaga hâl pà fodret inifrân under anvándning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips