Rekomendera telis skidor

Mina gamla ross rebel börjar väl bli lite slitna, så jag funderar på att köpa nya skidor. har inte varit i branchen på några år så jag undrar om ni har ngt att rekomendera?

Provkörde K2 Totaly Pisst (eller pisst off eller vad dom nu hette) för nåra år sedan dom tyckte jag va grymma. Finns det ngn liknande i dagsläget? om inte vad rekomenderar ni.

jag har åkt skidor i 20år+ plus ett några ses som skidlärare väger 110+ och åker mest i pist och ganska fort.

Vad tror ni?
 
ski_extreme; sa:
jag har åkt skidor i 20år+ plus ett några ses som skidlärare väger 110+ och åker mest i pist och ganska fort.

Vad tror ni?

Jag tror du vill ha ett par storslalomlagg. Och antagligen i den hårdare delen av skalan.
Någon modell från Stökli eller Völkl kanske? Jag har inte koll på årets modeller, men de har ju iaf haft rykte om sig att göra rätt hårda skidor.
 
K2 har fortfarande schyssta telislagg, men som ovanstående talare kanske stöcklig eller völkl passar dig bättre. båda dessa gör rejäla skidor för kraftfulla åkare...varför inte ett par völkl mantra storslalomskidor med pudermått.
 
Stöckli eller liknande!

Delikata problem......

Jag har två par Stöckli med G3. Asteroid (feta) utanför pisten och Laser GS (storslalom) i pisten. Om du är så tung och åker fort så skulle jag omedelbart övergivit mjukisarna. Inte för att jag är så tung men man måste ju ha lite attityd:)

Det är ju en smaksak hur man vill ha det men varför så många tycker att man skall ha mjuka lagg fattar inte jag.

Specillt utanför pisten i slask eller spårad puder är det grymt med metall i laggen. I pisten på telisar är det skönt att ha GS, men backarna blir väldigt korta och smala, det kan nog vara en av nackdelarna. Ibland när det är lite trångt blir det lite svårt att vålda runt ett tågset, en annan nackdel. Sedan är det ju priset också, bra skidor kostar. Ett tips är att ringa till Sportkällaren i Åre, de som har agenturen 0647 522 10. Kanske har de något specialpris. Jag brukar ringa i April och fråga när rean börjar, sedan är det bara att köpa för halva priset. Men det kanske inte går om du vill ha laggen nu.


Gillar man lokomotivskidor kan man nog även kolla på Völkl eller Nordica, men det finns säkert de som har nyare och bättre tips.

Lycka till!

Andreas
 
men vilken längd och sväng

ska man ha?
Åker nu på ett par Head cyber 24 och ett par Fischer (Alltrax tror jag dom heter) båda med en radie på ca:22
skulle vilja ha ett par kortare med mera sväng i för när det blir brantare och man lyckas men sina carvingskär så går det ju fort som f...n och då minska farten lite med mera svängar.
skulle gissa på R15 för att inte behöva toksvänga vilken längd och radie åker ni på


free your mind, free your heel


Classe
 

clindh

Forumvärd
Jag trivs fortfarande finfint med mina Scotty Bob, men lustar efter ett par nya till nästa säsong - då med någon vacker "custom" träfanérdesign...

De är superkul att åka på och ger en riktig carvingkick - det är också kul att höra tisslet och tasslet bakom sig i liftkön när folk försöker klura ut varför skidan ser ut som den ser ut.
 
clindh; sa:
Jag trivs fortfarande finfint med mina Scotty Bob, men lustar efter ett par nya till nästa säsong - då med någon vacker "custom" träfanérdesign...

De är superkul att åka på och ger en riktig carvingkick - det är också kul att höra tisslet och tasslet bakom sig i liftkön när folk försöker klura ut varför skidan ser ut som den ser ut.

Jag kollade in scottybob.com... vilka superläckra skidor... mitt "ha begär" växte något enormt... finns dessa i Sverige eller måste man beställa från US? vilken modell har du och vad kan du rekomendera. Jag är en 70 kg´s medelmåtta på telis och åker mest i pist...

McGyver
 
Fick precis ett par Völkl Karma från sport-conrad. Drygt 4000 kronor inklusive Rottefella R8 bindning och frakt tyckt jag var ett kap. Kanske detta kan vara nått för dig?
Visserligen twintip men har fått bra kritik som all mountain skida

Skall testa dem i helgen så vi får se om de håller måttet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
wistrom Tur på telis Telemark 3
Jönsson72 Bra toppturer med tält och telis i Norge? Telemark 0
manlan Kombination telis och Telemark 5
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
John_T Blizzard Sigma Titan som Telis? Telemark 0
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
kasper99 alltrax 74 som telis? Telemark 3
perrah K2 Xplorer som mestadels pist-telis Telemark 1
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3
svamp stabilaste twintipsen för telis... Telemark 5
sjö_örret 10.EX för Telis! Telemark 4
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
petter2002 Telis-test i Stöten? Telemark 0
silanna Telis på Norra Sytertoppen? Telemark 3
stol Telis i DJUP lössnö ? Telemark 6
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5
olaka Elan Stinger som slalomskida? Komb. telis/slalombind.? Telemark 1
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
docenten Telis i Sydamerika Telemark 1
jaketoad Telis stavar... Telemark 11
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
stol Monte Cristo telis Telemark 1
Noel Telis skidor Telemark 9
rasmuso Telis på Pilot10 Telemark 6
jaketoad Trix på telis Telemark 7
mafr Telis i Kittelfjäll nu ! Telemark 2
anderslindell Har U.C.P.A nybörjarkuser för telis Telemark 5
Herman Fogelberg telis träffar över kvarken Telemark 1
Herman Fogelberg Tankar kring telis Telemark 6
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Telemark 2
peejay Hyra Telemarks skidor i Gressoney Telemark 1
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
davidst Köpa Skidor Telemark 5
tomatchili Kan man använda skidor med dessa mått som telisar? Telemark 1
dreamingtree Nya skidor... Telemark 15
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
olaka Åka skidor med meniskskada? Telemark 0
samme83 Extreme skidor? Telemark 3
fafner G3 säljer skidor Telemark 5
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
koffle Köpa skidor i Paris?? Telemark 9
nature4you.nu Stor kille som vill åka skidor Telemark 4
bash Finns det någon som testat dessa skidor Telemark 5
oskarlind Skidor i paket... Telemark 4
thureb Lossnande skidor med Voilebindingar. Telemark 2
Vandrare Åka skidor, nu snart! Telemark 6
JoW Snart vinter, men saknar skidor Telemark 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.