Reivo naturreservat

Hej!

Är intresserad av att vandra i ett större väglöst skogsområde i mellan/norra Sverige. Är inte jätteförtjust i enbart kalfjäll så inspirerad av Erik Normarks filmer på Youtube funderar jag på att till sommaren besöka Reivo naturreservat utanför Arvidsjaur.

Någon som varit där och kan säga om det är värt ett besök? Eller har tips på andra bra områden med orörd skog, sjöar och lågfjäll?
 
Precis som du gillar jag också gränslandet mellan skog o fjäll. Reivo är väldigt intressant, kuperat och med skog som gott och väl håller Muddusklass, om inte finare. Det räcker för några dagars vandring, men är inte jättestort. Lite knepigt att ta sig till om man inte kör bil. Lederna är nyrenoverade, men det kan vara lite si och så med skyltning. Större skogsområden och reservat finns närmre fjällen västerut, men där får man gå på måfå utan leder. Jag har gjort några filmer från den delen också. Det kan ju också nämnas att Reivo är tänkt att bli nationalpark.

/Erik

Kan inte låta bli att bifoga min favoritskylt från området (stigen till gamla brandfältet i västra delen) :)

DSC00356.jpeg
 
Gräns i gräns på norra sidan med Reivo ligger ett annat reservat Harrejaureliden.
Reivo och Harrejaureliden är fint, och jag besöker dom flera gånger per år.
Men jag far oftare till Sör-Döttern, ett mindre reservat men med en fantastisk tallskog. Dessutom har båda bergen Sör och Norr-Döttern kvar sin gamla skog och mellan cykelbanan och reservatet är all gammal skog åxå kvar.
Reservatet ligger några mil från Arvidsjaur efter vägen mot Arjeplog. Bussen mellan Arvidsjaur och Arjeplog går 2km från reservatet så inga problem nå reservatet utan bil.
 
Reivo är fint och väl värt ett besök, tycker jag. Tycker man om att gå mycket på dagarna så tar man sig ju igenom ganska fort, men med lite lägre tempo så håller man sig absolut sysselsatt i ett par dagar.

DSC_0336.JPG

DSC_0365.JPG
 
Precis som du gillar jag också gränslandet mellan skog o fjäll. Reivo är väldigt intressant, kuperat och med skog som gott och väl håller Muddusklass, om inte finare. Det räcker för några dagars vandring, men är inte jättestort. Lite knepigt att ta sig till om man inte kör bil. Lederna är nyrenoverade, men det kan vara lite si och så med skyltning. Större skogsområden och reservat finns närmre fjällen västerut, men där får man gå på måfå utan leder. Jag har gjort några filmer från den delen också. Det kan ju också nämnas att Reivo är tänkt att bli nationalpark.

/Erik
Tack för svar! Stort fan av dina filmer.

Jag bor själv i Västra Götaland och för mig verkar Reivo hyfsat stort i alla fall. Är van vid mer blygsamma områden så som Tivedens- och Tresticklans nationalparker, samt naturreservat som man korsar på under en timme. Kikade lite på kartan och såg några stora reservat västerut som verkar intressanta, så som Ståkke-Borgå fjällurskog och vid Hornavan. Blev lite exalterad när jag läste om Udtja naturreservat tills jag insåg att det är avstängt för allmänheten. Typiskt.

Nåväl, det finns en del att välja på. Muddus är också ett alternativ, men det är en bra bit att köra.

//Niklas
 
Gräns i gräns på norra sidan med Reivo ligger ett annat reservat Harrejaureliden.
Reivo och Harrejaureliden är fint, och jag besöker dom flera gånger per år.
Men jag far oftare till Sör-Döttern, ett mindre reservat men med en fantastisk tallskog. Dessutom har båda bergen Sör och Norr-Döttern kvar sin gamla skog och mellan cykelbanan och reservatet är all gammal skog åxå kvar.
Reservatet ligger några mil från Arvidsjaur efter vägen mot Arjeplog. Bussen mellan Arvidsjaur och Arjeplog går 2km från reservatet så inga problem nå reservatet utan bil.
Är bilburen som tur är. Kanske blir så att jag åker runt lite mellan de olika reservaten i området. Gör inte så mycket att de är lite mindre heller. Hade tänkt vandra i ganska makligt tempo.

Tack för tipsen!
 
Reivo är fint och väl värt ett besök, tycker jag. Tycker man om att gå mycket på dagarna så tar man sig ju igenom ganska fort, men med lite lägre tempo så håller man sig absolut sysselsatt i ett par dagar.

Visa bilaga 35040

Visa bilaga 35041
Låter bra! Hade som sagt tänkt ett mer lugnt tempo så jag har tid att ta in omgivningen. Tidigare höll jag på att stressa och pressa mig själv när jag vandrade. Satsar på en annan approach nu :)
 
Tycker det är fint mellan Arvidsjaur och Slagnäs, lätt att komma åt med bil. Tänker att det är fint att strosa omkring där och se vyerna runtomkring, skidtur på vårvintern vore inte dumt heller. Annars är väl de mer fjällnära skogarna bättre om man vill undvika större hyggen och liknande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.