Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

Visst blir man besviken om man tror på säljsnacket, men helt värdelöst tycker jag inte att gt är. Precis som med allt måste man lära sig när och när det inte funkar :)...

//J

Håller helt m. Gtex när det regnar är bra o regntätt, gtex när det inte regnar är helt okej. Softshell eller bomull är bättre när det inte regnar, men det är ju rätt ovanligt.

Ni som inte gillar gtex. Vad använder ni när det regnar?
 
Håller helt m. Gtex när det regnar är bra o regntätt, gtex när det inte regnar är helt okej. Softshell eller bomull är bättre när det inte regnar, men det är ju rätt ovanligt.

Ni som inte gillar gtex. Vad använder ni när det regnar?

Jag använder en membranjacka med så lite miljögifter som möjligt. Själv så är jag inte emot membranjackan i sig utan jag är emot allt skit och gifter som gore-tex och andra tillverkare stoppar i sina membran. Jag tycker att man ska ha större hänsyn till den underbara miljön som vi har om kring oss.
 
Vet inte om du har läst hela tråden men jag kör med en GTex PacLite som regnjacka i regn, annars ligger den nerpackad i ryggsäcken. GTex funkar inte för mig för svettas-aktiviteter medan det är helt OK att gå ut med hunden. Jag kör fortfarande slalom med min Tierra Snoowie men den är egentligen för tät för det så ibland är det rätt blött inuti när man kört hårt.

Håller helt m. Gtex när det regnar är bra o regntätt, gtex när det inte regnar är helt okej. Softshell eller bomull är bättre när det inte regnar, men det är ju rätt ovanligt.

Ni som inte gillar gtex. Vad använder ni när det regnar?
 
Den stora fördelen med dessa texmex-kläder är att dom oftast är väldigt väl skurna. Och med ventilationsdragkedjor på alla dom rätta ställena. Tänk er nu; samma jacka fast i hilleberg-väv. Lätt, vattentät och torkar momentant. Hur svårt ska det va? ;)
Kjell
 
klart att det inte stämmer

Kängor i gtex, vaxade enl. instr.
Vattentäta?
Absolut!
Släpper ut kondens?
Inte en chans.
 
Andasfunktionen i dessa plagg är väl mer teoretisk än verklig. Terotiskt sett så kan plaggen andas men i praktiken så uppstår aldrig förhållanden så dom gör det. Det är då min erfarenhet.
 
Glömde en sak, andningsvadare (för fiske) är ett helt gigantiskt teknikssprång. Köpte mina 2008 tror jag efter att ha fiskat rätt lite under ett par år. Där fungerar det otroligt bra jämfört med gamla gummi- eller neoprenvadare. Känns helt galet att kunna gå runt sommartid både i och ur vattnet utan att känna sig totalt sjöblöt på insidan.
 
Vet inte om du har läst hela tråden men jag kör med en GTex PacLite som regnjacka i regn, annars ligger den nerpackad i ryggsäcken. GTex funkar inte för mig för svettas-aktiviteter medan det är helt OK att gå ut med hunden. Jag kör fortfarande slalom med min Tierra Snoowie men den är egentligen för tät för det så ibland är det rätt blött inuti när man kört hårt.

Jo, jag har läst hela tråden.

Min slutsats är att folk blir svettiga när de anstränger sig. Det verkar väldigt normalt o vanligt.

Många av de som svettas uppger att gtex är bluff o båg. Själv tycker jag inte om säljsnack o gtex m jag har fortfarande inte hittat några bättre regnplagg. Kan du tipsa mig om andra plagg som skulle vara bättre vid regn?
 
Glömde en sak, andningsvadare (för fiske) är ett helt gigantiskt teknikssprång. Köpte mina 2008 tror jag efter att ha fiskat rätt lite under ett par år. Där fungerar det otroligt bra jämfört med gamla gummi- eller neoprenvadare. Känns helt galet att kunna gå runt sommartid både i och ur vattnet utan att känna sig totalt sjöblöt på insidan.

De bästa vadarna, om du frågar fiskare, är Simms. De använder Goretex i sina vadare.
De är otroligt bra. De "andas" även under vatten.
Går du ut i vattnet med fuktiga kallingar kommer du upp med torra... :)
 
Det som enligt mig är båg är att de är bra som standardjacka när det inte regnar. Kom på att jag faktiskt har två tunna GTex men den sista var pga att jag ville ha en lång packbar regnjacka och hittade en Marmot på rea för 600 spänn. Letade vanliga regnkläder men hann inte hitta en tunn grön utan bara grövre Abeko-grejer.

Nu handlar det ju inte främst om regn där där de funkar lika bra som en regnjacka, helst med ventilationsöppningar, utan när det inte regnar. Att vandra/cykla/jaga m.m. blir inte roligt alls då de är alldeles för täta för min smak. Jag tycker inte att de fungerar bättre än vilken billig regnjacka som helst. "GoreTex, guranteed to keep you dry" stämmer inte alls för mig utom i regn och låg aktivitet.

På mässor brukar de ju ha nån monter där folk får gå in i ett bås med regn och blåst i en minut och kommer ut helt saliga. Sen står man med lågt blodsocker och sjöblöt av svett på insidan av jackan trots att det är torrt väder och undrar om det ska vara såhär.

Jo, jag har läst hela tråden.

Min slutsats är att folk blir svettiga när de anstränger sig. Det verkar väldigt normalt o vanligt.

Många av de som svettas uppger att gtex är bluff o båg. Själv tycker jag inte om säljsnack o gtex m jag har fortfarande inte hittat några bättre regnplagg. Kan du tipsa mig om andra plagg som skulle vara bättre vid regn?
 
Det som enligt mig är båg är att de är bra som standardjacka när det inte regnar. Kom på att jag faktiskt har två tunna GTex men den sista var pga att jag ville ha en lång packbar regnjacka och hittade en Marmot på rea för 600 spänn. Letade vanliga regnkläder men hann inte hitta en tunn grön utan bara grövre Abeko-grejer.

Nu handlar det ju inte främst om regn där där de funkar lika bra som en regnjacka, helst med ventilationsöppningar, utan när det inte regnar. Att vandra/cykla/jaga m.m. blir inte roligt alls då de är alldeles för täta för min smak. Jag tycker inte att de fungerar bättre än vilken billig regnjacka som helst. "GoreTex, guranteed to keep you dry" stämmer inte alls för mig utom i regn och låg aktivitet.

På mässor brukar de ju ha nån monter där folk får gå in i ett bås med regn och blåst i en minut och kommer ut helt saliga. Sen står man med lågt blodsocker och sjöblöt av svett på insidan av jackan trots att det är torrt väder och undrar om det ska vara såhär.

Jag förstår dig mycket väl. O jag håller med. Men förbehållningen att jag kanske svettas lite mindre o ibland inte orkar bära m en extra regnjacka o därför ibland har gtex jackan när det inte regnar.

Min slutsats om gtex (o de andra membrantygen i samma klass) är att de ljuger o lurar folk.

Jag vill bara komma ett steg till i diskussionen. Om jag vill ha en lätt o packbar REGNTÄT jacka, vad ska jag välja då?
 
Jag förstår dig mycket väl. O jag håller med. Men förbehållningen att jag kanske svettas lite mindre o ibland inte orkar bära m en extra regnjacka o därför ibland har gtex jackan när det inte regnar.

Min slutsats om gtex (o de andra membrantygen i samma klass) är att de ljuger o lurar folk.

Jag vill bara komma ett steg till i diskussionen. Om jag vill ha en lätt o packbar REGNTÄT jacka, vad ska jag välja då?

Jag röstar än en gång för att hilleberg ska börja göra regnkläder av deras vävar.
Kjell
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.