Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri!

De bästa vadarna, om du frågar fiskare, är Simms. De använder Goretex i sina vadare.
De är otroligt bra. De "andas" även under vatten.
Går du ut i vattnet med fuktiga kallingar kommer du upp med torra... :)

Det här är intressant. Nu har jag aldrig provat vadare så frågan jag har är; är det varmt eller kallt
om benen att fiska i vadare? Skillnad mellan simms och andra? Finns det nån bild på hur materialet är uppbyggt?
Kjell
 
Menar ni verkligen att ni blir svettiga i en jacka som har goretex och ej svettiga i en jacka utan membranet?
Det vill jag på det mest respektfulla sätt påstå är ren inbillning. :)

Finns ingen jacka som "andas" så mycket så man inte svettas när man anstränger sig.
Tror man att Goretex hjälper mot att bli varm och svettig vid ansträngning så har man nog missat hela poängen...
 
Daniel Wallander

Att bli svettig vid aktivitet är väl helt naturligt, tror jag alla blir.
Att ha en GTX jacka på vid aktivitet är för mig som en turkisk bastu, jag blir sjöblöt.
Har jag någon form av softshell blir jag "bara" svettig, långt ifrån sjöblöt.

Hur det är för andra vet jag inte men för mig är det stor skillnad.
 
Jag vill bara komma ett steg till i diskussionen. Om jag vill ha en lätt o packbar REGNTÄT jacka, vad ska jag välja då?

Jag köpte nyss en Outdoor Research Helium jacket på rea som tänkt regnjacka på vandring. Riktigt lätt och tar liten plats ihoppackad (inte större än knytnäven i storlek XL). Har dock inte hunnit testa den riktigt ännu pga årstiden;)
 
Senast ändrad:
...massor av diskussioner om skalplagg eller regnkläder med så kallad "andasfunktion". Det vill säga att d....

Lars Östlin

Tråkigt att det inte funkar för dig. För mig fungerar det utmärkt. Jag har så kallade "andandes" kläder både på jobbet och privat. Fungerar perfekt. Jag har varit i flera riktiga regnoväder där regnet kommit horisontellt, på de partier av kroppen jag haft Gore-Tex har jag varit torr övriga dyngsura.

På jobbet har jag en goretex, trelagers, varje dag då temperaturen är under 10 grader samt om det är sämre väder. Tar sällan av den ens när jag kommer in. Kan inte komma på något annat material som skulle klara det så bra. Regnar det ute eller inte, det kvittar. Lika bra för mig ändå. Har tidigare använt andra jackor utan membran men då måste jag ha ytterligare en jacka om det börjar regna. Så ska man springa och byta flera gånger per arbetspass? Nix, då är Gore-tex utmärkt. Gäller bara att anpassa under. Som vanligt är bomull no-no...
 
Menar ni verkligen att ni blir svettiga i en jacka som har goretex och ej svettiga i en jacka utan membranet?
Det vill jag på det mest respektfulla sätt påstå är ren inbillning. :)

Det handlar inte om hur mycket man svettas, utan om hur svettig** man blir.

Har du ett underställ och ett tätskikt utanpå lagras all svett i understället tills det blir mättat, varpå svetten börjar rinna ner i stövlarna.
Har du inget tätskikt avdunstar mer eller mindre av svetten, och understället blir aldrig mättat. Man blir alltså mindre svettig i välventilerade kläder, trots att samma mängd svett lämnar din kropp.

Vidare finns en annan mekanism.
Väl ventilerade kläder låter svetten avdunsta och kyla kroppen, vilket leder till att man svettas mindre. Går man klädd i, t.ex., galon är man ett vandrande våtomslag, vilket hämmar avdunstningen och således även avkylningen.



**Svettig - Hur mycket svett som för tillfället finns på din hud eller bundet i dina kläder.
 
Motsvarar ditt jobb att gå med lite tyngre ryggsäck, löpning, längdskidåkning eller cykling? Det är sådana saker jag tänker på. Det funkar bara bra att gå i skogen med med lätt ryggsäck och när man inte anstränger sig så att jag blir andfådd och svettas. Får jag upp pulsen och börjar svettas så blir jag snabbt blöt innifrån i GTex oavsett om det är -10 eller +10 grader. Vet att man svettas olika mycket så det kan helt klart spela in. Jag svettas nog lite över medel.

Tråkigt att det inte funkar för dig. För mig fungerar det utmärkt. Jag har så kallade "andandes" kläder både på jobbet och privat. Fungerar perfekt. Jag har varit i flera riktiga regnoväder där regnet kommit horisontellt, på de partier av kroppen jag haft Gore-Tex har jag varit torr övriga dyngsura.

På jobbet har jag en goretex, trelagers, varje dag då temperaturen är under 10 grader samt om det är sämre väder. Tar sällan av den ens när jag kommer in. Kan inte komma på något annat material som skulle klara det så bra. Regnar det ute eller inte, det kvittar. Lika bra för mig ändå. Har tidigare använt andra jackor utan membran men då måste jag ha ytterligare en jacka om det börjar regna. Så ska man springa och byta flera gånger per arbetspass? Nix, då är Gore-tex utmärkt. Gäller bara att anpassa under. Som vanligt är bomull no-no...
 
Om jag vill ha en lätt o packbar REGNTÄT jacka, vad ska jag välja då?

Hade du inte läst hela tråden?

Jo, jag har läst hela tråden.

Jomen det hade du! Då har du kanske ändå missat att vi är åtminstone två (2) som är nöjda med Montane Minimus. Som kompakt och lätt regnjacka. Den är gjord i något som kallas Pertex och den är väldigt tunn. Andasförmågan jämfört med GorTex kan jag inte uttala mig om.

ps Jag har en regnjacka som heter Montane Minimus, den är extrem-tunn och i materialet Pertex. Den verkar helt tät från utsidan (hur bra den andas vet jag inte ännu) men jag har inte hårdtestat den ännu. ds

Jag har samma jacka och den är den bästa jag haft hittills, naturligtvis utan att man även i detta fall skall förvänta sig fysikaliska omöjligheter. Citerat från en review jag läst på nätet:
"Keeps water out and weight to a minimum while allowing a bit more breathability than you’ll get from your average boil-in-the-bag windbreaker"
;)

mvh thomas
 
Jomen det hade du! Då har du kanske ändå missat att vi är åtminstone två (2) som är nöjda med Montane Minimus. Som kompakt och lätt regnjacka. Den är gjord i något som kallas Pertex och den är väldigt tunn. Andasförmågan jämfört med GorTex kan jag inte uttala mig om.

mvh thomas

Pertex Shield är även det material som används i Outdoor Research Helium jacka jag nämnde längre upp i denna tråd.
 
De bästa vadarna, om du frågar fiskare, är Simms. De använder Goretex i sina vadare.
De är otroligt bra. De "andas" även under vatten.
Går du ut i vattnet med fuktiga kallingar kommer du upp med torra... :)

Detta ringer bekant i öronen. Jag har hört om torrdräkter (med andasmembran) som när dom används för segling (troligen låg fysisk aktivitet) torkar kläderna man har på sig under dräkten. Flugfiske är nog också att räkna som jämförelsevis låg fysisk aktivitet. Man bör nog ha något plagg mellan membranet och den ev svettiga huden. Vattnet man står i när man fiskar är kallt och kroppen är varm. Jag tror skillnaden hjälper fukttransporten.
Det finns en youtube-rulle som demonstrerar hur en person stoppar en blöt hand i en membran-handske och sen håller handen (med handsken på) i en skål vatten. På några minuter torkar handen i membran-handsken trots att den befinner sig i vattenskålen.

Hur var det nu? Var det inte något uttalande om att när utsidan på G-tex kläder är blöta så blir membranen tilltäppta? Något verkar inte stämma...

Marknadsföring och reklambudskap kan man alltid ha synpunkter på.
Vilka mängder fukt som verkligen kan transporteras ut och under vilka omständigheter membran-kläder fungerar optimalt verkar vara svårfångat.

thomas
 
Daniel Wallander

Att bli svettig vid aktivitet är väl helt naturligt, tror jag alla blir.
Att ha en GTX jacka på vid aktivitet är för mig som en turkisk bastu, jag blir sjöblöt.
Har jag någon form av softshell blir jag "bara" svettig, långt ifrån sjöblöt.

Hur det är för andra vet jag inte men för mig är det stor skillnad.

Lustigt, för windstopper har ju defacto sämre fukttransport än Goretex, Så du har nog tyvärr fallit i placebofällan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L-E Regntäta kläder Kläder 13
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.