Regnskydd till äldre ramryggsäckar?

Hur har ni löst regnskydd av gamla ramryggsäckar? Är på jakt efter nåt och kravspecen är tydlig men kanske svår att uppfylla. Det ska vara billigt, tillräckligt stort men ändå lätt. Dessutom ska jag inte behöva vänta en månad på att det kommer hem från Kina :)

Några konkreta tips?
 
En byggsäck som liner inne i säcken är en klassiker. Det blir lätt och håller packningen men inte ryggsäcken torr. Byggsäckar är lite tjockare än vanliga sopsäckar så de håller bättre.
 
i låddejåkkå.jpgHar ingen bättre bild på min gamla ramrygga än denna, den var på ca 65 liter med packpåse nedtill. Den försvann för länge sedan och blev ersatt av en McKinley där kläder och sovsäck packades.
Jag köpte ett löst regnskydd på Intersport, McKinley storlek Large tror jag det var. Ryggsäcken stod ute vid Kvikkjokks Fjällstation i ett par timmar i hällregn medan jag väntade på bussen till Jokkmokk/ Murjek. Vär vid tågstationen kollade jag och det var "snustorrt" inuti, även i packpåsen.
(Ramryggsäcken är lämnad till Fritidsbanken och ersatt av en Fjällräven Abisko 65)
 
Jag köpte ett fjällräven ryggåstält på loppis. Av yttertält sydde jag överdrag till min Gyrosäck . Innan symaskin fick föra sitt blev det test av vattentålighet i duchen.
 
Jag har nedanstående till min nya ramryggsäck

finns billigare på lager också likt:

 
När jag använde stor ramsäck hade jag ett stort regnskydd från tillverkaren Hiker. Stort och med gummilina med snörlås. Vägde 250g torrt, men var av PU-belagdpolyester så det vägde säkert 300g blött. Kostade inte många kronor.

Problemet som jag vill minnas var att man var tvungen att ha ett onödigt stort regnskydd för att komma runt hela ekipaget.
Den som gillar att pyssla borde kunna lösa detta genom att ta upp hål för genomföring av ram eller remmar, och på så vis få regnskyddet att omfamna säcken, men inte ramen.
 
När jag använde stor ramsäck hade jag ett stort regnskydd från tillverkaren Hiker. Stort och med gummilina med snörlås. Vägde 250g torrt, men var av PU-belagdpolyester så det vägde säkert 300g blött. Kostade inte många kronor.

Problemet som jag vill minnas var att man var tvungen att ha ett onödigt stort regnskydd för att komma runt hela ekipaget.
Den som gillar att pyssla borde kunna lösa detta genom att ta upp hål för genomföring av ram eller remmar, och på så vis få regnskyddet att omfamna säcken, men inte ramen.

Det är en del jobb, kanske bättre att byta ut säckarna helt och fästa kanotsäckar eller liknande på ramen. Borde bli lättare och helt vattentätt, men något mer jobb och dyrare.
 
Om du syr själv så ha en elastisk lina med lås och sy dit öglor av nylonband i hörnen och ev några längs kanterna. Låset på linan gör att skyddet lättare går att anpassa till skillnader i packningen och att du dessutom kan breda ut skyddet maximalt. Öglorna kan du knyta fast skyddet i säcken med om elastiska linan ger upp/inte räcker eller spänna upp skyddet som en liten presenning.
En annan variant är att ha några drybags i den storlek man föredrar, det finns liners som motsvarar sopsäckrn i storlek men där risken för hål är mindre.
 
Knappast komplicerat bara för att det är en ramryggsäck. Vält ett lagom stort regnskydd med resår eller ändå hellre snöre med snörlås kring kanten. Bara att trä över och dra åt kring själva säcken (lämna ramen fri).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
nilsbo STORT regnskydd till ryggsäck sökes! Transportera 1
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
oj77 Regnskydd Transportera 4
OBD Regnskydd eller inte Transportera 18
lusth Regnskydd Vulcan? Transportera 16
mojmoj Plastsäck som regnskydd Transportera 5
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...